Montaña de Tauro (12.12.2022)

Start point Salto del Perro (913m)
Endpoint Salto del Perro (913m)
Ascents Mirador Altos de Montaña de Tauro (1,172m) 12.12.2022
Montaña de Tauro (1,219m) 12.12.2022
Visits of other PBEs Maximum 3 cars parking 12.12.2022

Ankom Gran Canaria i går. Minus 10 grader hjemme og pluss 25 her, så det var ganske så behagelig. Ble ikke helt alkoholfritt på terrassen i går kveld heller. Vi hadde tenkt å ta noen sykkelturer, men ettersom formen naturlig nok ikke var helt hundre i dag, så utsatte vi de mest fysiske aktivitetene til senere, og tok heller en rolig topptur i dag.

Vi tok bilen og kjørte opp gjennom Mogàn og videre opp den svært så krokete veien oppover i dalen, den samme veien vi hadde tenkt å sykle. Like ved innsjøen Salto del Perro var det noen små parkeringslommer rett i nærheten av stistart. Stien oppover var godt tilrettelagt og opparbeidet flere steder. Enkel fottur opp til toppen. Vidstrakt utsikt derfra. Det ser nesten ikke ut til at man kan komme særlig høyere på øya. Vi ser over til Pico de las Nieves og Roque Nublo, og selv om vi vet at det ligger mye høyere, ser det ikke veldig åpenbart ut herfra. Etterpå gikk vi ned og bortom Mirador Altos de Montana de Tauro, en topp og utsiktspunkt mot dalen vi kjørte opp. Dette punket ligger helt på kanten av et stup rett ned i dalen.

På vei ned igjen møtte vi noen svensker på el-stisykler som var på vei opp. Det var skiltet at sykling ikke var lov på stien, men det brydde de seg tydeligvis ikke noe om. Flott sti å sykle på i hvertfall. Kanskje en annen gang?