Bare Nubber (28.07.2022)

Start point Storkroken (1,240m)
Endpoint Storkroken (1,239m)
Ascents Austnubben (2,049m) 28.07.2022
Aust for Austnubben (2,020m) 28.07.2022
Aust for Aust for Austnubben (2,015m) 28.07.2022
Stornubben (2,174m) 28.07.2022
Veslnubben (2,055m) 28.07.2022
Visits of other PBEs Storkroken parkering (1,243m) 28.07.2022 12:30

Aldri noen garanti for fint vær i fjellet, men når værmeldinga varsler høytrykk over hele Sørnorge, og ikke for mye vind, da fristet det med en tur opp over 2000 meter. Jeg gidder vanligvis ikke å ta slike turer hvis det er stor fare for ikke å se en dritt. Mulig jeg ikke er en helt sånn ekte toppturentusiast, men mer godværsfjelldude..?

Kjørte fra hytta på formiddagen, og det så virkelig lovende ut! Får et glimt av Glittertinden på vegen mellom Heidal og Randsverk, og det var like skyfritt rundt den som det meste av det jeg kunne se på himmelen ellers. Kjørte opp i Veodalen og parkerte ved Storkroken parkering. Det står et skilt der som informerer om at man hvis man krysser elva, kan man risikere å ikke komme over igjen senere, da vannføringen der kan reguleres uten varsel. Jeg har vært i området der en del ganger, men aldri opplevd at man ikke kan gå tørrskodd over elva på nedsiden av der vannet går ned i rør. Samme i dag, det var så vidt det sildret vann igjennom der, og like enkelt å krysse som en liten bekk.

Målet for dagen var Nubbene. Nautgardstinden har jeg vært på før, så den var ikke med i planen for denne dagen. Bestemte meg for å gå opp til Austnubbene først, og gikk derfor opp på østsiden av Båsen. Ser at de fleste som går hele runden om Nautgarden og Nubbene ofte kommer ned der. Ganske greit å gå opp også. Ur er man selvfølgelig forberedt på å gå i og den starter for alvor allerede ved ca 1450 moh.

Lett å gå de siste høydemetrene opp til Austnubben, og var oppe etter 1 time og 40 min. Betraktet den formidable utsikten en stund, før jeg siktet meg inn på den røde toppen, Aust for Austnubben. Merkelig fargeforskjell her, markert overgang fra grå ur til rødbrune steinblokker. De som kan mye om bergarter kan sikkert forklare dette.. Det er to topper på denne røde knausen. Etter å ha passert den ene, kravlet jeg meg bortover blant de store rødbrune steinblokkene til den andre toppen med navn Aust for Aust for Austnubben. Den er strengt tatt ikke noen skikkelig topp med sine 7 meter pf, men likevel ganske markert i terrenget. Dessuten flott å skue nedover i Sjodalen og utsikten ellers derfra.

Deretter tilbake til grå ur, og så litt ned og oppover igjen til nok en rødtopp, denne gangen Veslnubben. Tok en god matpause i solhellinga på den. Deretter bar det i vei oppover mot dagens høyeste, Stornubben. Korteste rute gikk over et snøfelt, men der var det såpass mykt og bløtt at jeg valgte å ta den lille omvegen rundt. Vel oppe på toppen var det bare å sette seg i ly av vinden, ta en kopp kaffe og nyte omgivelsene. Ikke helt skyfritt lenger, men fortsatt helt fantastisk panorama på en slik dag.

Hadde bestemt meg for å gå korteste vei ned igjen mot bilen, og dermed rett ned fra Stornubben på vestsiden av Båsen. Var litt spent på hvordan det så ut nedover der, men det var faktisk helt greit. Ble litt hopping fra stein til stein i grov ur i det øverste partiet, til mer surfing i løsere ur litt lenger ned. Litt varierende nedover, men det som var fint var at nedstigningen var veldig jevn, ingen skrenter osv om måtte omgås.

Fin tur!

Fra Austnubben mot den røde Aust for Austnubben
Hadde dessverre kun med mobilen til fotografering, men for en utsikt!