Tjønnholstinden (24.07.2021)

Start point Vargebakken parkeringslomme (1,084m)
Endpoint Vargebakken parkeringslomme (1,085m)
Ascents Tjønnholstinden (2,330m) 24.07.2021

Holder på å male huset hjemme på Råholt, men nå er det alt for varmt! Da ble det helgetur på hytta med kombinasjon fjelltur / slappe av på hytteterrassen. Angående fjelltur så ble valget Tjønnholstinden. Fullt av folk i fjellet på så fin dag i fellesferien. Umulig å få parkeringsplass på Vargebakken, så det ble å sette igjen bilen i veikanten som så mange andre. Det ble 3-400 meter å gå langs veien før jeg kunne ta av på stien ved Vargebakken mot Knutshøe og Leirungsdalen. Krysset Leirungsåe over brua og fortsatte stien videre innover til Steinflybekken. Fulgte en mindre tydelig sti oppover Steinflybakkan på nordsiden av bekken opp til Steinflye og krysset over der. Derfra ble det et godt stykke i grov ur. Siktet mot ryggen sørøst for toppen for å unngå breen, men i ettertid ser jeg at det ikke var det beste valget. Bedre å gå i mer direkte retning og gå i kanten på breen, noe jeg gjorde på vei ned. I det siste bratte stykket mot toppen kunne jeg følge noen varder i den grove ura samt litt småklyving i en renneformasjon før selve toppvarden kommer til syne. Der oppe på toppen ser det ut som om man er på det høyeste fjellet i hele Jotunheimen! Man ser bare "bortover" og ned til alle de andre fjellene.

Planen var å bruke god tid på toppen, for så å ta Steinflytinden og Høgdebrotet på vei tilbake, men det ble det ikke noe av: Plutselig begynte det å buldre brake i fjellet og jeg så noe lyn i øst. Ble litt stressa av det og fikk det noe travelt med å komme meg ned igjen. Heldigvis holdt uværet seg i øst og jeg kom meg helt ned uten å ble utsatt for det.

Synes det så ut til å være lettere å gå øverste del Steinflybakkan på sørsiden av Steinflybekken, så jeg valgte det. Problemet var at jeg ikke fant noe sted å krysse bekken, så det var bare å fortsette helt ned til stien i Leirungsdalen og så bite i det sure eplet og vade over bekken der stien krysser. Ikke så godt for såre føtter etter en ganske så lang tur. Tilbake til bilen som på dette tidspunktet stod ganske for seg selv langs riksveien.

Oppsummert, det ble en lang tur i varmen. Fantastisk topp, men litt lang og kjedelig anmarsj uten panoramautsikt. Alle menneskene som var med å bidro til parkeringskaos var definitivt ikke på samme turmål. De var nok heller på Knutshøe og de mer nærliggende områdene, for jeg gikk sikkert 4 timer uten å se folk.