Rudihøe (12.06.2021)

Start point Hovdasætrin (940m)
Endpoint Hovdasætrin (939m)
Ascents Rudihøe (1,166m) 12.06.2021

Det ble en kjapp topptur opp til Rudihøe i dag. Den toppen ligger i nærheten av hytta, så kjøreturen er ganske kort. Fjellveien opp fra hovedveien er bratt og smal, men når man kommer opp på parkeringsplassen på Hovdasætrin, blir ikke selve fotturen spesielt lang. En snau halvtime så er man ved toppvarden. I dag var det en del aktivitet oppe i fjellet, da det var flere delegasjoner fra Røde Kors som var ute og søkte i forbindelse med leteaksjonen etter en savnet turgåer som forsvant i forrige uke.

Det var oppholdsvær og sol i fjellet, men veldig sterk vind. Det ble derfor ikke lange pausen på toppen. Men likevel må jeg si at utsikten fra toppen overrasket. Jeg har vært på de fleste toppene i området, men utsikten spesielt fra denne vinkelen inn mot Jotunheimen var formidabel. Blant andre Rasletinden, Kalvehøgdene, Høgdebrotet, Besshøe, Nautgardstinden og Nubbene, Veotindene, Ryggjehøe, Glittertinden og Trollsteineggje virket veldig nært herfra. Etter å ha betraktet utsikten gikk vi runden ned om Rudisprekkene på vei ned igjen. Det blir garantert en tur til hit. Muligens på stisykkel. Fine forhold for det.