Så ble det en topp selv med langrennski (30.03.2021)

Start point Kvernbrusetrene (895m)
Endpoint Kvernbrusetrene (893m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kringlefjellet (1,292m) 30.03.2021

Påskeferie på hytta i Heidal. Det har så langt blitt flere lange turer på langrennski, men tanken er at vi også skal få med oss noen fine toppturer på randoneé eller fjellski. I dag var det ikke meldt så veldig fint vær, men når jeg fikk se på facebook-gruppa til Mukampen Løypelag at det var vindstille i fjellet og de akkurat hadde kjørt skiløyper langt innover i fjellet, så ble valget langrennski i dag også.

Kjørte opp til Kvernbrusætrene (Vipps 50 kr. i bom) og parkerte der. Akkurat som meldt på facebook var det nykjørte skispor og helt vindstille. Det var dessuten +7 grader og skikkelig påskeføre. Tok fatt på stigningene oppover mot Kvernbruflya og jaggu brøt ikke sola igjennom skylaget også etterhvert. Oppe på flya tok jeg av til venstre og fulgte løypa innover i retning mot den mektige Heidalsmuen. Midt oppe på snaufjellet møtte jeg dessuten løypemaskinen som var på vei tilbake. Dermed ble det helt ferske spor helt inn til foten av Saukampen.

Vel inne i fjellheimen der løypa stoppet, betraktet jeg de vakre omgivelsene, og sikten var ganske bra. Kunne se klart forbi Saukampen og bortover mot Skaget og Langsua. Heidalsmuen ruvet som en stor vegg i vest.

Plutselig slo det meg at jeg stod ved foten av Kringlefjellet. Jeg har jo vært på de fleste toppene i området opptil flere ganger på hver av de, men aldri vært oppå der.. Kikket oppover mot toppen, og selv om det var ganske mye barmark og stein, så kunne det se ut til å være mulig å snirkle seg oppimellom på snøpartiene. Men så var det skiene da..smale racing langrennski..

Heldigvis var snøen ganske kompakt og det gikk greit å å gå uten å trå igjennom. I hvert fall de fleste stedene. Måtte ta noen shortcuts over torv og mose noen steder, men kom meg til topps for det meste på snø.

Fin utsikt fra denne toppen også! Rondane lå nesten skyfritt i nordøst, og i nord ruvet Blåhøe. Dessverre lå Snøhetta og de andre Dovrefjellene i skyene. Ellers hadde det vært et mektig skue.

Turen ned på smale lagrennski uten stålkanter var ganske spennede, men heldigvis var det såpass mildt at det ikke var for hardt.

På returen tok jeg en avstikker ut fra løypa opp til Steinkyrkja. Jeg visste at det var kjørt opp løype dit også fra den andre siden. Steinkyrkja er en diger stein ved foten av Heidalsmuen som kan ses på veldig lang avstand. Den er et godt besøkt turmål spesielt om vinteren når det er kjørt skiløyper inn dit.

Vel tilbake til bilen var drøye 23 km tilbakelagt. Det ble en fin dag selv om det ikke var så kult å oppdage at jeg måtte skifte et punktert dekk på bilen på den gjørmete parkeringsplassen.