Fårikåltur 2019 (Stisykling) (27.09.2019)

Start point Fårikålhytta (852m)
Endpoint Fårikålhytta (856m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Nevelfjell (1,090m) 27.09.2019
Slåsæterfjellet (1,064m) 27.09.2019 12:00

Hvert år på høsten samles gutta på hyttetur på Hafjell. Det er alltid fårikål på menyen, så derfor har etterhvert denne tradisjonen blitt kalt Fårikålturen. Omtrent halvparten av oss er stisyklister, og derfor er tradisjonen en lang sykkeltur på fjellet for oss som ender opp på Panorama Pub der vi møter resten av gjengen. De andre gutta sykler også, men ikke mer enn et par hundre meter for å komme til puben..

Været i år var mildt sagt nedslående. Konstant øsende regnvær og null sikt. Vi stisyklistene lot oss ikke hindre av det og tok syklene fatt på en våt runde. Vi syklet hovedveien opp til avtaket på stien og opp til Nevelfjell. Litt forskjell i tempo på oss ettersom ikke alle syklet med el.sykler, så derfor søkte Stian og jeg ly inne i bua på toppen mens vi ventet på de andre. Vi fikk litt fyr i ovnen der inne, så det var godt. Det ble umulig å få tørket noe, for fuktigheten tok overhånd i den lille bua, såpass gjennomvåte som vi var. Bedre ble det ikke da de andre ankom. Etter at alle hadde fått en pause og litt varme tilbake i kroppen, fortsatte vi sykkelturen. Vi tok lia ned til Fjelldokka og tok av på stien nedover Reinaråket. Overraskende greit å sykle der selv om det på diverse sykkelkart ikke var anbefalt. Vi endte opp ved bommen på hovedveien i bakken oppover mot Hafjelltoppen. Derfra tok vi noen bratte grusveier oppover tilbake til hytta. Å dra rett på puben som vi vanligvis gjør var denne gangen uaktuelt. Såpass kalde og våte var det mer fristende å hoppe rett i dusjen og deretter i yacuzzien.