Vidvangshøgda og Mørkreiåsen (20.09.2008)

Ascents Mørkreiåsen (574m) 20.09.2008
Sør på Vidvangshøgda (552m) 20.09.2008

Nydelig vær og planlagt for to topper denne dagen. Ny GPS var innkjøpt og humøret var på topp. Satte fra meg sykkelen på Kampeseter og begynte å lete etter stien opp til hytta nær toppen. Gikk litt feil men traff en hyggelig dame på hytta rett nord for Kampeseter. Hun forklarte hvordan jeg skulle finne stien. Mye stor fugl fløy opp. Ble nesten skremt et par ganger. Hørte også et skudd ikke langt unna. Skulle kanskje hatt rød lue. Fant hytta nær toppen og klatret opp berget bak hytta. Derfra kort opp til toppen som jeg kjente igjen med en gang. Varde og maurtue. Spiste litt ved bolten. Prøvde å kalibrere høyden mot GPS'en. Ned igjen fulgte jeg stien helt ned til stien mot Sørkedalen, og rett på sykkelen for Vidvangshøgda. Ca 2 timer brukt så langt.

Etter Mørkreiåsen syklet jeg inn i Helvete (ja det er det det heter der). Vidvangshøgda sto for tur. Som Bærums Verk gutt var jo dette en topp som måtte tas i forbindelse med denne nye hobby'en min. Satte fra meg sykkelen i svingen ved Jonsputten og prøvde meg med kompass kurs mot toppen. Det gikk helt greit, men ble våt på beina da jeg passerte skiløypa. Denne skiløypa har jeg gått et uttall ganger, men noen topp har jeg ikke lett etter før nå. Traff en annen toppsamler nær toppen. Den lille varden var grei å finne. Muligens noe høyere 30-50 meter lenger nord (marginalt). Som Bærum beboer må jeg si at Kolsås toppen er langt å foretrekke. Der har jeg vært 65 ganger i år så langt (PS, det ble 100 ganger i 2009). Denne er ganske stuselig. Sykkelturen tilbake gikk i en fei. GPS'en viste 3 timer bevegelse og en time pause, tilsammen 4 timer for disse to toppene. En fin dag og en fin tur.