Triangelet på Hedemarksvidda (09.01.2009)

Ascents Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 09.01.2009
Øst for Kroksjøhøgda (931m) 09.01.2009
Tuva (1,090m) 09.01.2009

Jeg var heldig og ble invitert med på tur av NilsOS. Vi kjørte bomveien inn mot Øyungen, og stoppet ved DNT hytta på Åkersætra. Her fyrte vi opp iskald hytte og spiste middag med lua på. Ved syv tiden dro vi av garde opp til hyttefeltet ved Øyungen. Nå var alle skyer forsvunnet og månen lyste opp terrenget på en fantastisk måte. Fulgte løypa opp gjennom hyttefeltet og videre til Øyungen. Krysset vannet på godt føre og hard snø. Ved enden av vannet tok vi opp litt til venstre mot Tuva. Mellom 5 og 10 kalde grader og flott skiføre. Kveldsmat ved varden. Lys fra forskjellige plasser i det fjerne, ellers bare oss og månen og stjernene. Anbefales. Deretter videre mot Himmelkampen.

Fra Tuva er det kort avstand til Himmelkampen. Vi kjørte ned en nordlig bue for å holde høyden. Vanskelig å kjøre nedover i måneskinn. Avstander og høyder blir helt annerledes enn i dagslys. Kom raskt over til Himmelkampen og fortsatte til sørlig topp med varde. Gikk litt rundt for å sikre punktet. Videre nedoverbakke mot Kroksjøhøgda. Fortsatt klart og fint med nesten full måne.

Fra Himmelkampen kjørte vi rolig og fint ned mot Kroksjøhøgda. Stoppet ved en koje og tok litt mat. Videre nedover så litt opp på Kroksjøhøgda, og skled så ned til "toppen". Staken som er referert til ble funnet. Deretter vestover til sørenden av Øyungen og retur ned til bilen ved hytte feltet. FANTASTISK MÅNESKINNSTUR med tre kommunetopper. T/r 4 timer og 15 min. Tilbake til DNT hytta på Åkersætra ved midnatt.