Aksla og Revurdfjellet (14.04.2024)

Start point Nordtveit (49m)
Ascents Aksla (514m) 14.04.2024
Revurdfjellet (519m) 14.04.2024
Visits of other PBEs Nipen (489m) 14.04.2024
Nordtveit p-lomme (45m) 14.04.2024

Etter turen på Senafjellet kjørte vi videre til Nordtveit. Parkerte i en lomme på siden av veien. Deretter fulgte vi en godt skiltet anleggsvei gjennom gårdstunet og opp til Vetlavatnet. Skikkelig motbakke. Solen varmet godt og svetten silte. Aller siste gang jeg går frivillig med M77-støvlene til Forsvaret.

Fra Vetlavatnet fulgte vi god sti videre mot Aksla. Solid jobb med merkingen på trærne. Litt i overkant mente jeg og Harald. Fra toppen av Aksla er det flott og vid utsikt over Bjørnafjorden, Tysnessåta og Rosendalsalper. Blåste surt her oppe. Var bortom toppen av knausen like ved siden av også, bare for ordens skyld.

Fulgte stien/merkingen videre sørover og like på nedsiden av Midtfjellet. Deretter et lite stykke ned mot Svartavatnet og så opp mot Revurdfjellet. Vi visste at toppunktet på 519 moh var like nordøst for trigpunktet, så vi tok av fra stien og opp hit. Egen varde her. Deretter over ryggen bort til trigpunktet.

Fulgte stien nedover igjen. Var oppom Nipa, som er et fint utsiktspunkt like ved Revurdfjellet. Det er skiltet hit. Nedover den bratte ruten mot Nordtveit følte vi oss helt desorienterte og skjønte egentlig ikke at vi skulle komme ned like i nærheten av der vi hadde gått opp. Terrenegt så veldig annerledes ut og vi følte vi var lantt unna. Skogen gjør noe spesielt med oss altså.

Kom ut igjen på anleggsveien vi hadde fulgt tidligere, gikk gjennom gården på Nordtveit og ankom omsider bilen. Deilig å skifte til tørre sokker og sko. Kjørte deretter tilbake til Bergen. Takk for nok en fin dag på tur, Harald!