Ekte sommerstemning på Hvaler (30.07.2022)

Start point P-lomme (36m)
Ascents Bankerødkollen (72m) 30.07.2022 19:12
Visits of other PBEs Bankerødkollen p-lomme (30m) 30.07.2022 19:07

Etter en fantastisk konsert med Ramstein i Gøteborg, kjørte vi tilbake til Norge. Dette var en perfekt mulighet til å svippe innom Fredrikstad og Hvaler, som ejg lenge hadde vært giret på. Fredrikstad var en koselig by. Vi kjørte bare igjennom her. Får stoppe der en annen gang.

På Hvaler kjørte vi innom alle øyene som hovedveien gikk innom. I Skjærhalden på Kirkøy stoppet vi for å kjøpe noe mat og en is og satte oss ned på bryggen. Folksomt her nå. Mange båter fra flere ulike land lå til kai. På restaurantene var det allsang og vi fikk skikkelig sommerstemning ved å være her.

Jeg var giret på å stupe fra svabergene jeg hadde hørt så flott om her ute og spurte en lokal dame om tips til sted. Hun anbefalte Storesand uten å nøle. Det ligger like ved Skjærhalden. Vi kjørte derfor hit. Nydelig sandstrand og flotte svaberg. Nøyaktig slik jeg hadde sett for meg. Siden det nå var på ettermiddagen, var det heller ikke så folksomt her nede.

Herlig temperatur i sjøen og svabergene var varme. Etter en times tid kjørte vi nordover igjen. På Vesterøy tok vi av på FV 1118 og parkerte ved bommen til anleggsveien som går opp til Bankerødkollen, som er Hvaler kommunes høyeste punkt. Dette er en av de enkleste kommunetoppene i hele landet, så det var innenfor å bestige denne i slippers.

Fulgte veien opp til fots og gikk noen meter på sti i terrenget. En varde med en gul malingsflekk på toppen. En bolt noen meter bortenfor makrer trig og toppunkt. Litt utsikt til sjøen mellom trærne. Gikk deretter ned igjen til bilen og kjørte videre til Fjellberg i Fredrikstad for en tur på Østento. Hvaler var fantastisk og jeg kommer garantert tilbake hit.