Bjørnholene - Høyest i tidligere Sørum og Skedsmo kommuner (27.07.2022)

Start point Dammyra Skytebane (180m)
Characteristic Jogging
Ascents Bjørnholen (347m) 27.07.2022 14:03
Sørøst for Bjørnholen (347m) 27.07.2022 14:24

Jeg var på besøk hos familien til Natasha på Espa denne uken. Været var fint denne dagen og jeg bestemte meg for å dra sørover for å bestige noen lave kommunetopper rundt Oslo. Kjørte avgårde litt utpå dagen og startet med Bjørnholen og Sørøst for Bjørnholen, der førstnevnte er høyest i det som tidligere var Sørum kommune og sistnevnte høyest i det som tidligere var Skedsmo kommune. I dag er disse en del av Lillestrøm kommune. De ligger med kort avstand fra hverandre.

Parkerte ved Dammyra skytebane. Ikke en eneste bil her. Tempen var grei, men det var noe varmt. Jeg startet i fint driv oppover den gode stien mot Bjørnholen. Nådde toppen etter kort tid. Deretter fortsatte jeg videre mot Sørøst for Bjørnholen. Dette er egentlig bare en liten høyde, og ikke en topp i den forstand. Gjorde en stor tabbe ved å fortsette på en sti som jeg trodde var den som gikk mot høyden, men jeg oppdaget etter hvert at jeg var på vei ned mot Kopperud.

Gadd ikke å gå tilbake, så da var det bare å ta frem GPSen på mobilen og bushe seg gjennom terrenget i retning sørøst. Det begynner å bli en vane for meg å bane mine egne ruter mot topper. Det biter ikke lenger på meg å vasse over myr, bli stukket i beina av busker og kvister, klyve over små høyder, bruke ene hånden til å fjerne greiner og spindelvev og den andre til å holde GPSen.

Fant omsider Sørøst for Bjørnkollen. Her ligger en hytte som heter Kohinor. Det er dette navnet høyden står oppført med på kartet. Høyeste punkt er ved flaggstangen. Etter et par bilder fortsatte jeg nå på stien tilbake til Bjørnholen og var veldig spent på hvor jeg hadde rotet. Flott sti dette, og jeg innså hvor lett jeg kunne gjort dete og hvor mye tid jeg kunne spart dersom jeg bare fant denne. Jeg kom opp på Bjørnholen bare noen meter unna der jeg hadde valgt å gå, men det var ikke så rart at jeg ikke fant denne, da den gikk nedover en liten skråning og var noe gjemt i buskene. Fortsatte nå ned igjen på samme sti til bilen på skytebanen.