Loffetur til Lushaugen - Høyest i Gran (25.07.2022)

Start point Bustevollen (659m)
Ascents Lushaugen (812m) 25.07.2022

Sommerferien var i gang. På grunn av min gjennomføring av Xreid Ryfylke for rundt en måneds tid siden og Natashas flere operasjoner i hånden, ble dette en noe roligere ferie enn vi pleier å ha. Greit det i blant også. Denne ettermiddagen bestemte vi oss for å ta en rolig tur på Lushaugen, som er det høyeste punktet i Gran kommune og bare 7 små cm unna å være det høyeste fjellet i Akershus. Den tronen er det Fjellsjøkampen som sitter på. En ganske lik tvillingbror.

Utsikt fra tårnet på Lushaugen

Bommen var åpen, så i kunne kjøre helt opp til Bustevollen. Her ble i møtt av noen sauer som trodde det var matmor og far som kom. De omringet oss, snuste på oss og så litt skuffet ut da de innså at vi ikke var der for å mate dem.

Fulgte stien med skilt mot Lushaugen. Relativt våt og gjørmete i dag, men absolutt en fin sti. Brukte ikke lange tiden opp til toppen. En hytte og et utiktstårn her oppe. Gikk opp i tårnet og studerte skivene med en liste av forskjellige topper og retningen mot disse. Det var plassert en skive i hvert hjørne av tårnet. Vldig greit å vite hva vi ser mot, spesielt på en dag som denne, da tåken gjorde det umulig å se noen verdens ting. Den kraftige vinden fikk tårnet også til å vaie litt. Fulgte samme rute tilbake til bilen. Flott topp og fin ettermiddagstur.