Randotur til Gullfjelltoppen (21.03.2020)

Start point Gullbotn
Ascents Gullfjelltoppen (987m) 21.03.2020 13:24

En alldeles nydelig finværsdag på Vestlandet. Tiltakene mot å begrense smitte av Koronaviruset er godt kjent. Ett av dem går ut på at alle skal holde seg innenfor sin hjemkommune inntil videre. All ferdsel utenfor kommunegrensene er forbeholdt det strengt nødvendige. Derfor valgte jeg å legge turen til Bergens majestet, Gullfjelltoppen, som både er "lovlig" for meg og samtidig tilbyr god skikjøring.

Helsemyndigheter oppfordrer også til å droppe aktiviteter som innebærer risiko, da både helsesystem og personell allerede er tungt belastet og derfor har begrenset med ressurser å ta i bruk ved en eventuell redningsaksjon. Fokusområdet i dag er på de smittede som trenger hjelp og samtidig sørge for å ha kapasitet på sykehusene til å motta og gi nødvendig hjelp til et større antall mennesker dersom det skulle være nødvendig.

Toppturer er altså en av aktivitetene som vi i disse dager oppfordres til å droppe. Jeg er fult inneforstått med dette, men jeg mener likevel det er rom for risikovurdering. Dersom en velger turer til topper som er godt innenfor evne og erfaringsnivå, at man samtidig er kjent med terreng og område og at man unngår skredfarlige områder, er risikoen senket så betraktelig at jeg mener en skal kunne gjøre dette, selv i den situasjonen vi er oppe i.

Jeg måtte lade bilen i sentrum før jeg kjørte ut til Gullbotn og parkerte. Det var en drøss med biler her, og jeg fryktet tog opp mot toppen, men heldigvis var det ikke bare skifolk som skulle til toppen. Dette gjaldt også barnefamilier som skulle ut i skogen for å grille.

Var spent på hvor langt opp jeg måtte før jeg kunne spenne på meg skiene. Det var ikke lenger enn noen hundre meter innover anleggsveien fra parkeringen. Fulgte nå denne, som går sikksakk oppover og holdt et jevnt tempo. Utålmodig som jeg er, var det fristende å ta en avstikker via "Rett Vest-stien" ved den andre broen for å komme litt fortere opp i høyden, men gadd ikke styre med å ta av og på skiene.

Snømengden økte jo høyere opp jeg kom. Mye spor var et klar tegn på at det hadde vært mye aktivitet her de siste dagene. Føret var steinhardt, og jeg hadde derfor ikke de høyeste forhåpninger om en flott nedkjøring. Ved myrområdene nedenfor Gullbotn (stedet, ikke pakeringen) lenger oppe, lå snøen flekkvis. Også elven var fri for snø. Skiene mine er så gamle og slitne at jeg ikke lenger er redd for riper. De skal straks byttes ut uansett. Derfor vandret jeg bare rett over steiner, myr og elv.

Ved Gullbotn åpner terrenget seg opp og man kommer over tregrensen. Herfra var det drøssevis med snø. Ruten til Gullfjelltoppen på vinteren følger også vardene ved sommerstien langs nordøstryggen. Jeg reagerte på unødvendige bratte spor opp her. Folk ønsker virkelig å slite seg ut og gå minst mulig økonomisk.

Etter å ha kommet opp på platået øst for Gullfjellhalsen, var det kun de slake høydemeterne som gjenstod. Skuet utover den kontrastfulle naturen. Snø på toppene og vår i lavlandet. Ankom omsider toppen. De fleste hadde kjørt ned igjen, så det var ikke så mange folk her oppe slik jeg fryktet. Satte meg ned og tok et par kopper med toddy, en Snickers og noen skiver. Blir aldri lei utsikten over Bergen fra Gullfjelltoppen. Den er spektakulær.

Etter å ha tatt en del bilder, var det på tide å flekke av fellene og skifte til kjøremodus på skiene. Jeg valgte nå å kjøre rennen på vestsiden av ruten jeg hadde fulgt opp. Denne rennen har jeg lenge hatt lyst til å teste. Artig kjøring, men forholdene var ikke de rette i dag dessverre. Stort sett hard gjennomslagskare. I tillegg var jeg heller ikke den første som kjørte ned her i dag. Det var temmelig oppkjørt.

Peiste på gjennom skogen nedenfor Gullboten og tok av skiene samme sted jeg tok dem på. Nå var det bare å spankulere bort til bilen. En flott tur på vår alles kjære Gullfjell! Kom i prat med en hyggelig kar på parkeringsplassen. Temaet var selvsagt COVID-19. Han hadde brukt mye tid på å forsvare oss friluftsfolk i sosiale medier mot de som alltid er tidlig ute med pekefingeren. Det var flott å høre. Ikke glem tiltakene, men ikke glem å ta vare på den fysiske og psykiske helsen heller!