På jakt etter topper og gevir i Vangs bakgård (13.08.2019)

Start point Bøastølane
Ascents Øyre (1,674m) 13.08.2019 15:13
Ørnenøse (1,690m) 13.08.2019 16:49

Denne dagen kjørte jeg og Natasha til Bøastølane i Skakadalen for å ta en tur på de to toppene, Øyre og Ørnenøse. Været var stusselig. Det regnet, men skydekket var høyt. Skal si de har kommet langt med teknologien enkelte steder i Vang. Da vi skulle betale for oss ved bommen før vi kjørte inn i Skakadalen, var det kun mulig å betale med kontanter. Var ikke snakk om Vipps. Derfor måtte vi skrape sammen de myntene vi hadde og legge i en konvolutt. Denne ble selvsagt totalt ødelagt da jeg skulle tvinge den gjennom den smale åpningen. Alle myntene ble spredd utover hele postkassen og konvolutten mistet hele sin verdi. Jaja, vi betalte for oss. Fra Bøastølane fulgte vi den merkede stien mot Kljåen. Ved Belgjiflænane laget vi vår egen rute opp til Øyre. Lettgått terreng, men sleipe steiner i dag.

Holdt en litt feil kurs etter at vi hadde passert 1600 moh, men rettet omsider opp i dette. På toppen av Øyre tok vi en matpause. Vi var søkkvåte, det blåste surt og ble fort kalde. Både ziplongs, lue og hansker måtte på. Terrenget videre bort til Ørnenøse var lettgått. Slake høyder av kun ur. Igrunn ganske kjedelig, så dette hadde nok gjort seg som en skitur i stedet, MEN jeg angrer ikke på at vi tok denne turen på sommeren. I dette området krydde det av flotte reinsdyrgevir.

Natasha hadde en sekk med strikk som festemulighet. Sekken hennes ble bare tyngre og tyngre etterhvert som jeg plukket opp det ene geviret etter det andre. På et tidspunkt ble jeg bedt om å kaste de minste og ikke lenge etter satte Natasha ned foten. Nå hadde vi nok gevir å ta med oss hjem og jeg fikk beskjed om å slutte å plukke dem opp.

Vi nådde omsider toppen av Ørnenøse. Skydekket hadde krøpet litt lavere, men jeg så likevel enkelte av toppene i nordvest som jeg har hatt mange flotte skiturer til fra hytten på Filefjell. Vi fortsatte nå ned på sørsiden av toppen og dreide etterhvert mot øst. Ved Jødntjernet gikk vi inn igjen på stien mellom Bøastølane og Kljåen. Veldig mange flotte farger og vakker flora i området vi nå gikk i.

På vei tilbake på stien passerte vi en gammel jakthytte. Denne var åpen og måtte selvsagt sjekkes ut. Ved Belgjiflænane så vi nå masse reinsdyr. Alltid en like majestetisk opplevelse. Vi kom omsider ned igjen til bilen ved Bøastølane og kjørte opp igjen på hytten. Nå ventet badstue etterfulgt av middag og film.