Kvamsfjellet og Preikestolen (04.05.2019)

Start point Osvatnet Parkering (86m)
Ascents Kvamsfjellet (694m) 04.05.2019 18:50
Preikestolen Osterøy (425m) 04.05.2019 19:36
Visits of other PBEs Osvatnet Parkering (90m) 04.05.2019 16:30

Denne dagen benyttet jeg og Natasha til å ta en tur på Osterøy. Må etterhvert ganske langt nord på denne øyen for å finne nye topper jeg ikke har vært på, men det fine med Osterøy er også at de flotteste plassene er å finne på nordsiden.

Vi kjørte fra Bergen og inn til parkeringen ved Osvatnet. Her var det skiltet til Høgafjellet og Preikestoen. Sistnevnte var et fint utsiktspunkt. Like ved parkeringen ligger et vannkraft-anlegg. Store rør stuper ned fra den bratte fjellsiden. Stien går under disse et lite stykke lenger oppe, men det gikk også en bratt trapp parallelt med dem. Denne var ganske råtten, men jeg måtte teste å gå litt oppover dem. Ganske bratt ja.

Seteren i Tyssebotnen

Vi fortsatte på stien oppover i kupert, men fint terreng. Stien var god. Etter å ha gått opp noen mer moderne tretrapper, kom vi omsider opp til Nedra Botnavatnet. Sauer beitet i området og det var riktig så koselig her inne. Ved Tyssebotnen ligger også en koselig seter. Vi fulgte stien videre oppover og kom etterhvert inn på noen vellagde og kule tretrapper som gikk opp til vannet, Øvrebotnen. På veien passerer man en liten foss som går rett ut av fjellet. Stilig.

Elven som renner gjennom fjellet like nedenfor Øvrebotnen

Fra Øvrebotnen fikk vi god flott sikt opp mot Høgafjellet, Osterøys høyeste. Stien videre går opp til toppen, og det er ikke veldig langt opp dit herfra. Vi fulgte stien så langt vi kunne, men tok av fra denne sør for vann 651. Herfra laget vi vår egen rute i lett snaufjellsterreng opp på knausen hvor vannet ligger. Litt bratt ned fra denne knausen, men helt uproblematisk. Typisk vestlandsterreng der kartet lyver.

Kvamsfjellet (bak)

Vi rundet vann 578 på nordsiden og dreiet deretter østover, opp mot Kvamsfjellet. Jeg valgte en småbratt renne med litt fuktig vegetasjon og store steiner i bunn. Natasha synes dette var litt for hårete, og valgte derfor å gå rundt. Vi ankom omsider toppen av Kvamsfjellet, og fikk en nydelig utsikt mot Osterfjorden. Vi tok en matbit og fortsatte videre ned på vestsiden og videre opp på Preikestolen, som vi også ville få med oss. Dette angret vi ikke på. Sollyset trengte seg gjennom skyene og utsikten var nydelig. En veldig idyllisk stemning.

På toppen av Kvamsfjellet

Herfra fortsatte vi nå ned på en sti som går i en bue ned til Kupene og møter omsider hovedstien vi tidligere i dag hadde fulgt fra parkeringen. De tørre steinene lengst nede fristet for mye å løpe på. Vi satte derfor inn et lite gir på slutten. Ankom omsider parkeringen ved Osvatnet. Tusen takk for en flott tur, Natasha!

Magisk lysshow og nydelig utsikt fra Preikestolen