Kongsfjellet på Selbjørn (01.05.2019)

Start point Bekkjarvik
Ascents Kongsfjellet (185m) 01.05.2019 17:22

Etter turen på Veten og Skaftefjellet på Huftarøy, kjørte vi videre til Selbjørn for å ta turen på Kongsfjellet. Vi parkerte like bortenfor Bekkjarvik Gjestgiveri og fulgte skiltene mot Kongsfjellet. Vi kom først opp til grusbanen utenfor Selbjørn Skule. Her har jeg gode minner fra da jeg løp fra forsvaret til Selbjørn og puttet på siden av keeper, og da jeg headet en korner i krysset. Det var på denne banen for 14 år siden. Tiden flyr, men minnene dukker opp like sterke med en gang jeg er tilbake.

På vei opp steintrappene mot Kongsfjellet

Oppe ved kunstgressbanen, fant vi en grusvei som vi fulgte et stykke. Denne gikk plutselig østover, og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at dette ikke var stien vi skulle følge. Etter å ha bykset oss litt gjennom skogen og banet vår egen rute oppover, gikk vi etterhvert inn i steintrappene som er lagt oppover ved Taushaugen. Vi fulgte disse så langt opp de gikk per dags dato. Går ut ifra at man kan følge disse helt til topps når den kommende sommeren er omme. Etterhvert gikk vi over på sti og fulgte denne til toppen av Kongsfjellet. Høyeste punkt er på toppen av steinrøysen like ovenfor trigpunkt-markeringen. Det blåste friskt og godt her oppe, og vi ble derfor ikke særlig lenge.

På toppen av Kongsfjellet

For å få en fin rundtur, gikk vi over fjellet via stien på nordvestsiden. Også her klarte jeg å være i helt egne tanker og derfor uoppmerksom. Da vi kom bort til masten, fortsatte vi bare videre ned nordvestsiden i stedet for å følge stien mot nord. At det går an. Jaja. Så var det ut igjen i urørt terreng og peile retningen mot den nordlige stien. Vi kom inn på denne lenger nede. Kom ut igjen ved kunstgressbanen og fulgte veien ned til bilen. Deretter kjørte vi tilbake til Bergen og laget en bedre middag. Natasha var strålende fornøyd med å ha sett mer av kysten på Vestlandet og gledet seg til flere turer i Sunnhordland.