Påskevær deluxe over Stornakken og Tverrnakken (14.04.2019)

Start point Tyin Panorama (1,085m)
Ascents Tverrnakken (1,505m) 14.04.2019 15:23
Stornakken (1,434m) 14.04.2019 16:17
Visits of other PBEs Tyin P-plass (1,080m) 14.04.2019 13:21
Horntinden parkeringslomme (1,095m) 14.04.2019 17:12

Nok en nydelig dag på Tyin/Filefjell. Jeg ønsket å utnytte den med en tur til noen nye topper i Vang. Valget falt på Stornakken og Tverrnakken, to topper øst for Øyangen. Jeg fikk låne bilen av min far og kjørte til parkeringsplassen på fremsiden av Tyin Panorama. Flekket på kortfellene og satte i marsj oppover ved Svejistølen mot Såteskard. Steinhardt føre. Slik jeg liker det i fjellet. Dette betyr lettgått og minst mulig bruk av krefter.

Nydelig Valdres-landskap

Etter å ha kommet over kneiken og inn i Såteskard, var det bare å stake seg ned til Øyangen. Dette vannet er regulert, og denne gangen var det heftig tappet. Det var et gjerde rundt den midterste delen av vannet, hvor det kun lå en tynn is-hinne over. Et lite område på vannet var også helt fri for is. Det var ingen andre som hadde krysset vannet på nordsiden av sperringen, slik jeg skulle gjøre, så jeg ble stående og vurdere både faren og ruten over. Kom frem til at dette skulle være ganske så trygt, så lenge jeg holdt avstand til gjerdet.

Herlig dag på ski
Øyangen

Jeg krysset over Øyangen uten problemer og gikk deretter inn i dalen sør for Nakketjernet. Deretter sikk-sakk oppover mot Tverrnakken via vestsiden. På toppen ble det kakao og Kvikk-lunsj. Majestetisk utsikt mot Jotunheimen. Tok av fellene og rant nå ned nordvestsiden. Her var det steinhardt og nesten ingen skavler. En drøm å kjøre ned. Fikk god fart nedover her og kunne kose meg med flotte svinger.

Utsikt fra toppen av Tverrnakken

Nede i dalen tok jeg på kortfellene igjen og fulgte østryggen opp til Stornakken. Denne flanken var en leside og derfor var kvaliteten på snøen helt annerledes her. Deilig upåvirket pudder i terreng under 30 grader hele veien opp til toppen. Nå vet jeg hvert fall hvor jeg skal legge koseturene på rando i fremtiden. Jeg hadde nå funnet en liten perle.

Heimen

Det er et relativt flatt topp-platå på Stornakken og en særs god panoramautsikt mot heimen. Nedfarten herfra ble lagt på sørvestsiden. Småbratt og litt råtten snø nedover her, men det gikk helt fint. Kom inn igjen i mine egne skispor fra tidligere og fulgte dem tilbake over Øyangen. På andre siden av vannet tok jeg av kortfellene og staket meg tilbake gjennom Såteskard før jeg rant siste stykket ned til bilen. Dette ble en kanonflott tur i et alltid så idyllisk Tyin-område.

Toppen av Stornakken
Fjellfie og lettelse i antrekk