Vakker vinterstemning på Austlendingen (08.12.2018)

Start point Parkering Eikefettunnelen (87m)
Ascents Austlendingen (812m) 08.12.2018 15:16
Visits of other PBEs Austlendingen p-plass (90m) 08.12.2018 13:50

En nydelig desemberdag. Jeg kjørte til Norhordland og parkerte i lommen på sørvestsiden av Eikefettunnelen. Autlendingen var dagens mål. Jeg krysset E39 og fant stien på andre siden av veien. Ved første øyekast før tunnelen, skulle en egentlig ikke tro at det gikk en god sti oppover fjellsiden ved det bratte fossefallet til Stegafossen, men terrenget er snillere enn det ser ut.

Utsikt utover Austfjorden fra fossen ovenfor Eikefettunnelen

Stien var meget god. Steinene var litt fuktig og mye glatte røtter var grunn til å være forsiktig. Kom etterhvert opp til elven ovenfor Stegafossen og krysset denne. Her skal en være ytterst forsiktig om det er is. Det er ikke langt bort til fossefallet. Sklir man og detter utfor her, er det god natt! Jeg har også hørt om folk som ikke har tatt sjansen på å gått over eleven på grunn av høy vannstand på våren og sommeren. Det kan også være et faremoment her. Nå var det liten vannføring og heller ikke is. Dersom en er skeptisk, er det lagt ut et tau en kan holde seg i.

Jeg fortsatte oppover god sti i den tette skogen på andre siden. Kom etterhvert opp til snøgrensen på ca 500 moh. Kulden hadde gjort den hard og fin. Perfekt å gå i uten å bruke mye krefter. Litt store gjennomslag her og der, men det var få. Bak meg lå en lav desembersol og gav sine siste stråler før den gikk ned for dagen. Møtte en mann lenger oppe, som var på vei ned. Flaks for meg, for nå kunne jeg bare følge i sporene hans og ikke tenke så mye på å lete etter varder eller se på kartet hvor stien går.

Austlendingen under flotte farger
På toppen av Autlendingen
Vakker vinterstemning

Kom etterhvert opp på Kjellrusen-platået. Flatt og fint med en nydelig ettermiddags-stemning i flott vinterlandskap. Hadde nå varden på Autlendingen i sikte, og det tok heller ikke så lang tid før jeg stod på toppen. Stor og flott toppvarde som synes på lang avstand. Måtte nyte øyeblikket en liten stund. Flott og vid utsikt. Da det ble noe småkjølig, startet jeg på returen samme vei. Kunne nå småjogge og hoppe nedover i den deilige snøen, skli ned på små partier av is. Alltid like gøy. Lenger nede krysset jeg elven ovenfor Stegafossen og snudde meg for å nyte utsikten over Austfjorden en siste gang. Kom ned igjen til bilen i skumringen. Takk for en fantastisk fin tur!

Flere bilder

Kart

flott tur!

Written by uglefisk 10.12.2018 15:09

så ut som en fin tur nå på svarte vintern!

Sv: flott tur!

Written by Fjellsamleren 11.12.2018 12:00

Veldig flott tur dette ja! I Sør-Norge går solen aldri helt ned ;)