Myrbærstøfjellet - Skogstopp på Osterøy med fin utsikt (25.11.2018)

Start point Vikatjørna P-plass
Ascents Løtane (241m) 25.11.2018 16:37
Myrbærstøfjellet (318m) 25.11.2018 16:55
Visits of other PBEs Vikatjørni p-plass (100m) 25.11.2018 16:24

Etter turen på Sørkletten og Klubben kjørte jeg videre gjennom Tysso og opp til parkeringsplassen ved Vikatjørna. Neste topp på programmet var Myrbærstøfjellet. Jeg fulgte stien opp til Løtane. Dette er tydeligvis en mer populær topp en naboen. Her er det laget til en egen trestige opp det siste partiet, som er noe bratt.

Utsikt mot Osterfjorden fra Løtane

Fra toppen av Løtane var det vid og flott utsikt over Osterfjorden og Nordhordland på andre siden. Det var skumring nå, og jeg måtte videre til mitt egentlige mål. Gikk ned igjen tretrappene og fulgte nå en sti videre oppover sørvestryggen på Myrbærstøfjellet.

God merking oppover mot Løtane

Holdt et bra tempo og ankom toppen like før mørket senket seg helt. Toppunktet ligger oppe på en stor kampestein. Ganske bra utsikt herfra også, og det var stemningsfullt å skue utover Osterfjorden når stjernene kom frem og det ikke var en eneste lyd å høre.

Utsikt mot Myrbærstøfjellet

Skrudde på hodelykten og returnerte ned igjen langs stien samme vei jeg kom. Lenger nede fant jeg avstikkeren med stien som går nedover lengst øst. Da jeg kom ned i den første kraftgaten, mistet jeg denne av synet og måtte lage min egen rute ned. Noen bratte partier her og der, og en del is mellom steiner, men var likevel veldig enkelt og greit å ta seg ned.

Toppunktet på Myrbærstøfjellet
Fjellfie på toppen

Kom ut av skogen et lite stykke ved siden av stien jeg hadde fulgt opp til Løtane i starten. Småjogget herfra og ned til bilen. En flott dag med skogstopper på Osterøy. Skiftet til tørre klær og kjørte deretter tilbake til Bergen.

Mørket senker seg over Osterfjorden.