Drømmedag i fjellene mellom Hamlagrø og Evanger (17.11.2018)

Start point Holeberg (564m)
Ascents Hamlagrøhornet (1,080m) 17.11.2018 14:51
Mykkeltveitveten (1,131m) 17.11.2018 17:12

Nydelig høstdag på Vestlandet. Dette var en typisk drømmedag som bare måtte utnyttes til sitt fulle. Jeg var giret på en skikkelig tur over toppene mellom Evanger og Hamlagrø. Den opprinnelige planen min var Hamlagrøhornet, Mykkeltveitveten, Kvitafjellet og Kjerringfjellet med start fra Hamlagrø. En lang runde.

Like før jeg skulle til å hente bilen jeg skulle leie, fikk jeg melding fra Torjus. Han lurte på om jeg var giret på en sykkeltur i byfjellene. Jeg spurte da om han heller var giret på å bli med meg på denne runden. Det ville han. Jeg plukket ham opp i byen og vi kjørte deretter avgårde til Hamlagrø.

Hamlagrøhornet
På stien mellom Hamlagrø og Evanger

Det var ikke en sky på himmelen og temperaturen lå rundt 0 grader. Vi parkerte på parkeringen nedenfor Holeberg og fulgte anleggsveien som går herfra og nordover. Vi passerte Alexander Grieghytten, hvor det tydeligvis var noen som skulle overnatte.

Oppstigningen mot Hamlagrøhornet bestod av noen artige klyvepartier på mose

Lenger oppe starter stien mot Evanger. Denne fulgte vi et stykke oppover. Flere store myrområder her, men stien og merkingen er god. Da vi var kommet like vest for Hamlagrøhornet, tok vi av fra stien og fortsatte videre i vår egen rute opp mot toppen. Enkelte bratte hyller bød på morsom og lett klyving. Terrenget opp her var preget av mye mose og var derfor enkelt og lettgått.

Høststemning
På toppen av Hamlagrøhornet

Oppe på topplatået slaker det ut. Vi benyttet anledningen til å sjekke tykkelsen på isen over et av de små tjernene her oppe. Jeg kunne fort konstatere at denne foreløpig ikke tålte vekten av et voksent menneske. Jeg stod en meter utpå da den brast. Hoppet mot land i siste liten og unngikk å bli våt. Artig.

Vi ankom toppen av Hamlagrøhornet i nydelig solnedgang. Flott og vid utsikt herfra. Etter en matbit fortsatte vi videre. Dersom vi ville benytte mest mulig av dagslyset, måtte vi være litt effektive. Vi fortsatte nå nordover mens vi siktet oss inn mot Mykkeltveitveten. Det er 5 km i luftlinje mellom disse to toppene, men terrenget er slakt og snilt. Mange ryper å se undervegs.

Mykkeltveitveten
Skumringen er godt igang idet vi er på vei opp til toppen av Mykkeltveitveten

Det ble skumring idet vi startet på oppstigningen mot Mykkeltveitveten. Det var nå fullmåne, lyseblå himmel og en glødende flammefarget horisont. Fantastisk fargespill. Fjellet er så nydelig på høsten. Det var mørkt da vi ankom toppen av Mykkeltveitveten. Vi ble stående ved toppvarden og nyte synet av fullmånen, stjernehimmelen, den oransje horisonten og lysene fra Evanger. En helt uforglemmelig opplevelse.

På toppen av Mykkeltveitveten

Vi tok etterhvert på oss hodelyktene og startet på nedstigningen. Vi hadde ikke holdt et høyt nok tempo til å rekke over Kvitafjellet og Kjerringfjellet, men dette gjorde ingenting. Vi siktet oss nå ned mot stien til Hamlagrø. Til tross for at det var frost og minusgrader i dalsøkkene ved vann og elvene, var det behagelig å gå i t-skjorte av ull. Vi holdt et høyt marsjtempo tilbake til Hamlagrø og ankom bilen i rimelig tid til å kunne få mer ut av lørdagskvelden.
Takk for en legendarisk tur, Torjus!