Rotten (21.10.2018)

Start point Njåstad (299m)
Ascents Rotten (438m) 21.10.2018 13:51

Etter turen på Kråknipa kjørte jeg videre opp til Njåstad. Her parkerte jeg ved busskuret. Rotten var neste topp på programmet. Veldig merkelig navn på en topp. Jeg gikk inn på boligområde ved busskuret, passerte et fjøs og gikk over jordene oppover mot toppen. Gikk inn i skogen og fulgte noen svaberg videre før jeg omsider fikk øye på mastene på toppen. Terrenget er veldig lettgått hele veien opp til Rotten, så her trenger man ikke sti.

På toppen traff jeg en eldre dame som skrev seg inn i boken utenfor det lille skuret. Hun var 79 år gammel, og var på Rotten hver eneste dag. Hun var født og oppvokst på øyen, og hadde besteget alle toppene på Osterøy. Vi pratet litt, og hun var ivrig på å vise hvor hun bodde. Sammen gikk vi opp til toppunktet ved masten. På vei bort hit, ringte telefonen hennes. Det var sønnen som lurte på hvor hun var. "Jeg er på Rotten med en mann som samler på fjelltopper", svarte hun bare. Jeg lo for meg selv. Etter noen bilder, slo vi følge et stykke nedover på en sti som også gikk i min retning. Den delte seg lenger nede, hvor den ene stien gikk mot Kalleklauv og den andre ned til Njåstad. Vi sa takk for praten og ønsket hverandre god tur videre.

Jeg kom ut igjen på jordene og jogget lett ned til bilen. Det er ikke lett å få øye på denne stien fra Njåstad da den bare munner ut i diverse tråkk fra kyr og sauer, men dersom en skal gjøre et forsøk på å finne den, er det bare å følge disse jordene så langt opp de går. Da vil man nok få øye på den etterhvert.

Følg disse jordene, og man vi omsider treffe på stien dersom det ikke er veldig gjengrodd