Saudehornet - Stortoppen i Ørstas bakgård (21.09.2018)

Start point Grepalida (143m)
Ascents Saudehornet (1,303m) 21.09.2018 13:23
Visits of other PBEs Saudehornet parkering (140m) 21.09.2018 11:53

Det var klart for et nytt Peakbook-treff på Sunnmøre. Jeg hadde kjørt fra Bergen og inn til Sæbø dagen i forveien etter jobb, og slått opp teltet ute på plenen utenfor Sagafjord hotell. Her var det ikke ett eneste telt før jeg kom. Ikke så rart. Regnet bøttet ned, og det skulle det fortsette å gjøre utover helgen. Var spent på hvor mange som hadde møtt opp til treffet.

Pinaklene på nordøstsiden av Saudehornet

Jeg drøyde vekkerklokken til 09.00 denne fredags morgenen. Dagen i forveien hadde jeg fått melding fra Øyvind om at han ikke kom. Jeg skrev en melding til Chris og spurte om de hadde dratt på tur. Fikk ikke svar, så antok at de var dratt fra hotellet. Det var ikke et menneske å se inne på hotellet heller. En litt stusselig start på treffet. Særlig med tanke på hvordan stemningen var et år i forveien.

Saudehornet gjemmer seg i skyene
En koselig hytte man passerer på vei opp

Jeg funderte på om jeg skulle prøve meg på Jønshornet, men slo det fra meg da en ny regnskur kom innover. Saudehornet var en grei topp i dag. Satte meg derfor i bilen og kjørte til Ørsta. Parkerte ved P-plassen ved Grepalida. Fulgte nå den bratte grusveien oppover, og videre inn på stien. Tok det rolig i starten. Regnet bøttet ned, men gav seg lenger oppe. Utsikten ble bare bedre og bedre. Jeg var kraftig misunnelig på folk i Ørsta, som har denne perlen rett bak huset. Dette var en av tingene jeg tenkte mye på oppover.

Vallahornet

Terrenget gikk fra jord og gress og etterhvert til steinur lenger oppe. Kom omsider opp på toppen. En mektig og spektakulær utsikt ned mot breen og pinaklene på nordøstsiden og mektige Vassdalstinden ytterligere lenger øst. Der hadde jeg en fantastisk skitur for to år siden. Bratteste skikjøring jeg har gjort er ned fra den toppen. Synet mot den herfra, vekket flotte minner.

Hver gang jeg er på Sunnmøre, må jeg la meg fascinere av kontrastene. På den ene siden, går det stup ned mot en stygg bre. På den andre siden ser man ned mot biler og busser som kjører gjennom gatene i Ørsta. Egentlig ganske surrealistisk. Saudehornet er virkelig en flott tur!

Jeg tok meg en matbit før jeg startet på returen igjen. Traff en dame et stykke lenger nede. Hun hadde vært på Vallahornet. Vi slo følge ned til bilen og hadde en hyggelig prat. Jeg svippet innom en butikk og kjøpte med meg noe mat før jeg kjørte tilbake til Sagafjord hotell. Fremdeles var jeg helt alene her. Begynte snart å lure på om alt var avlyst uten at jeg hadde fått det med meg.

Mektige Vassdalstinden (til høyre) med et tynt tåkelag på toppen

I ca 18.00 tiden da jeg stod utenfor bilen ved teltet mitt i det pøsende regnværet, hørte jeg en stemme som sa "Din gale, gale mann". Det var Morten og Chris. De hadde vært på tur på østsiden av Hjørundfjorden, og tatt fergen til Lekneset tidlig i morges. Senere på kvelden laget jeg og Chris mat på primusen hans før vi tok en kaffe i hytten til Jørn og Ragnar. Kjempestemning!

Det var rekordlav oppslutning blant deltakere av årets Peakbooktreff. De fleste hadde nok snudd i døren da de leste værmeldingen for helgen. Likevel var vi en liten gjeng som hadde det veldig kjekt sammen hele helgen. Chris, Morten, Lise, Ove, Vinjar, Janne, Jørn, Jonny, Ragnar og de spreke damene fra Vik var blant dem som ikke lot seg skremme av litt drittvær. Tusen takk til dere for en super helg!