Vardefjell på Dragøya (23.04.2023)

Ascents Vardefjell på Dragøya (113m) 23.04.2023

Kjørte fra Abelnes og til Kvelland ferjekai. På ferja over til Lauvnes traff jeg på han som kjørte stedets fiskebil og hans datter. De ga meg tips om mulige personer å kontakte for å komme meg over til Dragøya. En av de var Jøran Woll som med flere driver firmaet Opplev Hidra tlf 48127690. Av de kan man leie kajakk er, og i mitt tilfelle, siden jeg ikke føler meg trygg i kajakk, så fikk jeg leie en liten robåt. Han møtte meg ved Isbua, et hyggelig spisested, med god mat, som ligger i Kongshavn. Han gjorde klar båten, med årer og redningsvest. Og så var det bare å ta årene fatt og ro de ca 500 m ut til Dragøya Kai. Kaien var en liten idyllisk plass, inne i en liten beskyttet vik. Herfra går man over slåttemark et stykke. Ble nesten umiddelbart møtt av 4 villsauer som fulgte meg opp til utmarka. Herfra ble det brattere. Det var godt skiltet med blå skilt hele veien. Helt i starten var det en liten bratt skrent, her var det lagt ut tau. Nesten oppe på toppen var det en enda brattere skrent, her var det også lagt ut et langt tau. De første 2-3 m syntes jeg var litt ubehagelige, men etter dette gikk det fint siste biten opp. Stor fin varde på toppen og god utsikt i alle retninger. Det mest slitsomme var roinga. Nokså maroder i armene nå :-)