Helberghytta (05.07.2022)

Visits of other PBEs Helberghytta (1,100m) 05.07.2022

Dagen før turen, parkerte jeg på langtidsparkeringen til Krossobanen. Sto ved siden av bil, hvor det viste seg at eieren, en voksen dame, skulle være hyttetaket på Helberghytta i 2 uker. Hun skulle innover i kveld, mens jeg skulle først ta turen dagen etter.
Tok Krossobanen opp til Gvepseberg, og gikk videre på grusvei. Rett etter starten passerer man Rjukan Klatrepark, som virker som et stort og fint anlegg. Her gikk jeg også forbi en som lignet mistenkelig på Aleksander Gamme. Mulig han har noe med klatreparken og gjøre. Etter en liten stund begynner stien. Fin og lettgått sti, og på litt over 2 t var jeg fremme ved Helberghytta. På informasjonsskilt står det at det er 9 km inn til hytta, men min gps viste 8 km. På en benk i solveggen satt hun jeg traff på dagen før og tok i mot meg. Det satt et annet par der også med en liten hund, hen hadde nokså lyst på brødskivene mine. Ikke så rart, så gode som de er :-) Spiste litt og tok en rask titt innom hytta før jeg gikk tilbake igjen. Hadde oppholdsvær, men en del vind på turen.