Styggemannshytta (11.06.2020)

Visits of other PBEs Styggemannshytta (871m) 11.06.2020

Fra Sørmyrseter gikk jeg tilbake til en av setrene jeg hadde passert på veien ned. Her hadde jeg sett at det var skiltet til Styggemann. Det var veldig fint her på setra, og stoppet litt for å ta noen bilder. Men snart tok jeg fatt på den rimelige bratte strekningen fra setra og opp på Jotefjellet. I bratta her var det heldigvis en del skog som ga skygge, ellers tror jeg nesten jeg hadde tatt kvelden så varmt var det blitt. Det flatet litt ut, når jeg kom opp på Jotefjellet vest. Så bar det nordover, men rett ned i Lønstøldalen.

Over en bekk i bunnen og småbratt opp på andre siden. Måtte stadig ta pauser, og da passet jeg på å ta de der det var skygge. Gruet meg til jeg kom over tregrensa, for det regnet jeg kom til å bli ulidelig varmt. De siste ca. 300 m, var det klyving opp til toppen. Rett før toppen traff jeg på igjen de 2 hyggelige jentene med hundene. De hadde sittet på toppen en stund og var nå på vei hjemover igjen. Topp punktet er på snaufjell, og ligner mest på svaberg. Her oppe ligger den spesielle Styggemannshytta. Den er liten, knallrund og irrgrønn. Tror den skal fungere som nødbu, men er usikker på om du kan bruke DnT nøkkel, eller om du må ha spesialnøkkel.

Uansett, så virker den ikke spesielt egnet som noe som helst, for da jeg tittet inn igjennom en av vinduene, så så jeg bare skrot der inne. Ble sittende sammen med noen jenter på toppen. Etter en stund gikk de, og ble erstattet av et ungt meget hyggelig par, som kom opp. De kom fra Kongsberg kanten og hadde slitt veldig med å finne en fornuftig vei opp. Litt feil skovalg hadde de også tatt. For de var våte til skinnet etter å ha vasset i altfor mye myr. Jeg slo av en lang prat med de og spesielt pratet vi om rutevalget ned igjen. Selv om det var kraftrig sol, så gikk det greit å sitte her, for her oppe blåste det nokså friskt.

Så var det bare nest siste etappe igjen til Ivarsbu.