Smedmyrkoia (30.05.2020)

Visits of other PBEs Smedmyrkoia (315m) 30.05.2020

Hadde vært å besøkt Kobberhaughytta, nå syklet jeg ned til bilen og videre vestover på Sørkedalsveien. Litt etter gården Sandbråtan tok jeg av til høyre, nå over på grusvei. Så syklet jeg forbi gården Nedre Lyse, og like før neste gård, som heter Lysebråtan tok jeg til høyre. Passerte en bom, og syklet nordover helt opp til demningen, som ligger i sydenden av vannet Midtre Lysedammen. Rett etter demningen deler veien seg. Jeg tok til høyre og etter ca. 900 m, kommer man frem til DnT hytta Smedmyrkoia. Dette er en relativt liten enkel rødmalt hytte. Ved siden av var det et anneks eller skjul av noe slag. Er ikke helt sikker. I dag var det en steikvarm dag, så det var godt å sitte i skyggen på benken ved inngangsdøra og drikke vann og spise niste.

Returen gikk samme vei ned til Sørkedalsveien. Hadde bestemt meg for å prøve å sykle vestover for å få med meg de 3 Dnt hyttene, Drømmen, Myrseter og Presthytta. Dette viste seg å ikke bli så lett. Prøvde å finne en overgang, for det hadde jeg sett på Peakbook kartet, at skulle finnes, men klarte det ikke. Til slutt traff jeg på 3 vandrere, med et papirkart. Der var det ingen grusvei forbindelse over til dit jeg hadde tenkt meg. I steden for, så anbefalte de meg å ta bilen til innerst i Lommedalen, for å prøve meg på de, fra syd. Samtidig anbefalte de meg å holde meg unna gården Kampen, hvor det skulle holde til, en meget sær og sinna ungkar. Ja etter ryktene, så var han ikke fremmed for å omtrent jage folk med våpen heller.

Det ble til at jeg kjørte helt innerst i Lommedalen og parkerte ved "By i Lommedalen p-plass" Her sto det skilt, som pekte til høyre og i retning av Presthytta. Dessverre så jeg ikke at det også var skiltet mot Presthytta til venstre. Det ble så til at jeg tok til høyre og nok en bomtur, etter hvert. Syklet forbi p-plassen Tobonn og videre opp til Rognlivann. Det var styggbratt å sykle hele veien hit. Rett etterpå klarte jeg å sykle rett inn på gården Kampen og sannelig sto ikke den sinte sure gamle ungkaren på tunet og tok meg varmt imot. Heldigvis uten våpen. Men jeg fikk allikevel kjeft på både innpust og utpust, og selv om jeg bare ville spørre om veien, så fikk jeg knapt frem et ord. Resultatet ble retur samme vei ned til bilen igjen. På vei ned igjen, så traff jeg på en stor gruppe mennesker med store oppakninger på ryggen. Spurte også disse om veien til DnT hyttene, men fikk ikke noe klart svar her heller. Men når jeg sa at jeg kom fra Kampen gård, så trakk de litt på smilebåndet, og så fikk jeg enda noen historier om ungkaren på gården :-)

Nå var jeg lei, så det ble ikke noen flere forsøk i dag på å ta disse 3 DnT hyttene. De ligger der vel til en annen gang også!