Finnsbråten (18.04.2020)

Visits of other PBEs Finnsbråten (415m) 18.04.2020

Dro fra Morskogen DnT hytte og mot Strandlykkja. Tok til høyre her og kjørte Spitalsvegen et stykke, før jeg stoppet ved en grusvei, som jeg trodde var rett sted. Men her var veien sperret med en dyp grøft, og ikke mulig å passere. Fikk stoppet en bilist som kom forbi. Han kunne fortelle at det var laget en ny vei inn til Lysjøen, og den lå ca. 3-400 meter videre. Stoppet her, men her var det en bom. Sto skilt om at man var kommet til en privat bomvei, men at det var mulig å betale seg igjennom. Og det på hele 3 forskjellige måter. Holdt på å vippse, men så kom jeg til å se litt nærmere på bommen, og det viste seg at den var låst med hengelås, og ingen nøkkel var å se. Litt kjipt, siden jeg hadde lest at det var mulig å kjøre inn å parkere ved sydenden av Lysjøvannet. Herfra var det kun 1 km inn til DnT hytta Finnsbråtan. Men da måtte man gå fra hovedveien i stedenfor. Ble overrasket over at det lå spredde snøflekker både her og der. Vi er jo bare på ca 350-400 moh. Gikk på fin grusvei / skogsbilvei inn til Sydenden av Lysjøvannet. Her var det en god del hytter. Videre den siste kilometeren rett østover til Finnsbråtan. Finnsbråtan består av flere eldgamle store hus. «Redskapshus» og stabbur var det her også. Plassen ligger oppå en liten ås, og hadde det ikke vært for en del tett skog rundt, så ville man hatt god utsikt herfra.