Budalsvika (12.04.2020)

Visits of other PBEs Budalsvika (170m) 12.04.2020

Kjørte fra Tistedal skianlegg og rett østover. Parkerte noen få hundre meter og på andre siden av det fine Holmgill kapell. Herfra går det en fin grusvei så godt som rett sørover. Etter en stund kommer man til et kryss. Tar man til venstre så kommer man ned til noe som heter Kvernmoen, jeg tror det er et samlingssted for speidere. Her står det også en bom. Fortsett videre og man kommer til først til nordre Lund, som er et gårdsbruk som er bebodd, og så til søndre Lund, som er en gammel «gård» som er revet. Ved Lund så jeg 2 kjempestore fugler traske bortover enga. Det ble var av meg, og fløy av gårde, jeg antar at det var Hegrer. Hørte flere av dem senere på turen også. Etter 7 km, så kommer man til en informasjonstavle som forteller at man har kommmet til Lundsneset naturreservat. Her slutter også den brede fine grusveien, og blir erstattet av en god nokså bred sti i stedenfor. Stien fortsetter sørover, før den dreier mot vest, her passerer den Mortvannet, før den igjen går rett sydover igjen. Etter ca 12,5 km står man på tunet til Budalsvika DnT hytte. Stedet består av et hovedhus og et meget slitt stort anneks. Sittebenker og bålplass er det også her. Hytta ligger ca 20 m fra Svenskegrensen. Går man over bekken, som ligger rett øst om hytta, så er man i Sverige. Grensen følger bekken står det på skilt. Jeg hadde veldig lyst til å krysse, siden jeg så en rekke spennende skilt rett over på Svensk side, men turde ikke. Det hadde nok godt greit, for så ikke et eneste menneske på hele turen. Stien Grensesømmen går forbi her, men den får jeg skrive litt mere om, når jeg får lest meg opp på den. Etter 10 km av turen begynte jeg å få rimelig vondt under føttene. Og det ble bare være. Da var det kjipt å tenke på at man hadde 15 km igjen før man var tilbake ved camperen. Håper det ikke er gammelmanns takter, og at det er mulig å gjøre noe med. Prøve å finne noen bedre såler som en start. Har noen gode tips, så si veldig gjerne i fra.