Torsæterkampen (10.03.2019)

Ascents Torsæterkampen (840m) 10.03.2019

Etter et besøk på Lushaugen og en fantastisk 250 gr hamburger på Lygnasæter bensinstasjon, kjørte man nordover fra Lygna på rv 4. Ved Mjørklund, som ligger midt på Einavatnet tok man til høyre og kjørte småveier i nordøstlig retning til litt forbi Øverskreia. Ved Stange tok man til høyre og kjørte rett sydlig retning ned til Torsætra. parkerte så på den store p-plassen som er her. Kom i prat med fler skiløpere som hadde sett et følge med 5 personer i nærheten av Torsæterkampen, og som hadde gått på truger. Dette synes jeg virket oppløftende. Lucy og jeg gikk så igjennom bil bommen sydover og inn på skiløypa. Etter ca 500 meter fra p-plassen sto det et blåmerka skilt på høyre side av skisporet. Her sto det Totenstien. Her var det et tydelig trugetråkk innover og mellom gran trærne. Fulgte dette flatt innover noen 100 meter og over en elv / bekk på bru. Straks etterpå begynte det å gå nokså bratt på skrå oppover fjellsiden. Det var sikkert 40-50 cm med løs puddersnø her i terrenget, og hadde ikke denne gruppen med 5, laget et så godt tråkk her før meg, så hadde jeg ikke hatt sjangs i havet til å ha gått her. På 680 moh gjør stien en markant sving mot høyre og går fortsatt på skrå i fjellsiden, men i mere riktig retning til toppen. Klarte ikke å se noen skilter som pekte i retning Heimefront hytta som ligger her oppe. Så håper å få besøkt den en annen gang. Oppe på flata fortsatte trugesporet rett over Raudsteinstjernet og mot den flotte Raudtjernshytta. Ingen trugespor å spore fra tjernet å rett opp til masta på tårnet. Så da ble det å lage mine egne. Fant en halvgrei trase litt småbratt og kupert opp til toppen. Men slitsomt var det, for sank nokså godt ned for hvert skritt jeg tok. På toppen var det selvfølgelig fine trugespor igjen. De kom muligens nordfra, og fra hytta. Meget kort opphold på toppen, for å ta noen få bilder. Retur samme vei. På vei ned til tjernet, begynte sola å gå ned i horisonten. Så da benyttet jeg muligheten til å ta noen fine solnedgangsbilder av Lucy. Det ble skumt etter hvert, og når jeg kom ned til skiløypa igjen, så var det helt stupmørkt. Da var det godt å sette seg i bilen og kjøre hjem igjen til Lørenskog. En veldig fin tur dette også i nydelig vær.