Tomlongsheia (26.02.2019)

Ascents Store Tomlongen (683m) 26.02.2019

Turdag 3, tirsdag den 26/2-19. Kjørte nordover fra Flekkefjord ca. 09.30. Etter en stund til høyre mot stedet Sira. Rett før Sira kommer man til en severdig bru på venstre hånd. Den heter Bakke bru. Etter Sira holder man nordover på vestre side av Sirdalsvatnet. Parkerte på en liten p-lomme på høyre side av veien, rett før en skarp høyresving. Her renner også bekken Gryteåna under veien, og ned i Sirdalsvatnet. Skogsbilveien innover lå nordvendt til. Derfor var det en del snø i veien. Vi brukte derfor truger opp til husene ved Ytre Jendal. Brukte de også opp den bratte bakken bak husene, selv om det her var smeltet en del mere, og det ble litt barmarks tråkking her. Til fots fra litt syd for Grønhei. Videre over knausen Grønhei og ned i et skar. Her var det en del mere snø. Vi trampet igjennom en del ganger, og noen ganger sank vi nedi til livet. Kryssingen av bekken gikk greit. Det var heldigvis ikke spesielt glatt på steinene. Litt trasig og tung opp brattbakken som fulgte, men lett gått fra vannet på 625 moh og bort til toppen. Stort sett grei sti og godt merket med rødt både på trær og steiner. Noen små snøflekker her og der mot toppen også. Stein på høykant markerte toppunktet . Etter "bildeseremoni" spiste vi niste i le av den store steinen nedenfor toppen. Jeg var kliss klass på beina. Både sko og sokker var gjennomvåte. Derfor var det godt å ta de av å få tørket føtter, sokker og skotøy, i den lille pausen vi hadde. Retur samme vei. Kjempefint vær og godt og varmt i dag også. Nesten litt for varmt etter min smak. Mulig vi hadde rundt 5 til 10 pluss grader. Tilbake til Flekkefjord for den siste overnattingen her. I morgen blir det hviledag.