Ruten (16.10.2018)

Ascents Ruten (1,040m) 16.10.2018

Pakket sammen og dro tidlig fra Innset. Var innom Coop Extra på Berkåk og kjøpte ca. 1 kilo med Eidsmopølse, som mine foreldre er så glad i. Videre over Hoston vanna. Dette er hjemtraktene til min far, og inn på E39 vestover. Parkerte på Borstad, som er en stor parkeringsplass på venstre side.

Fulgte grusvei over elva, og tok til venstre rett etterpå. Her sto det skilt om at det var merket sommerrute helt opp til Ruten. Og det var det. Skikkelig også. Evolusjonen har kommet langt her i Trøndelag. For her hadde selv trærne fått refleksbånd på seg. Når trærne tok slutt, overtok stikker med refleks på, vardejobben oppover. Forferdelig myrete / sleipt / glatt oppover. Holdt nesten på å miste motet et par ganger.

Etter den andre hengebrua ble stien noe bedre. Passerte en hytte og en "trafobu"? på ca. 740 moh. Fra 900 moh var det litt snø og litt is, noe som gjorde det, en del glatt på stien. Traff ei hyggelig jente med hund, som var på vei ned. Og rett etterpå kom det oppover, en trivelig ung kar i noget raskere tempo enn mitt. Slo av en god prat med han på toppen. Han het Thomas (tror jeg) og bodde i Orkanger. Hav var veldig glad i å gå på tur, og da spesielt på denne tiden av året. Han sa at man så, så mye klarere og lengre nå på høsten, enn om sommeren.

På fortoppen var det noen installasjoner, og på hovedtoppen var det en stor fin steinvarde, og en hytte av noe slag.

Vel nede igjen kjørte jeg tilbake til Ellingsgården, hvor jeg fikk meg en deilig dusj. Natta blir tilbrakt i bilen på rasteplassen som er nærmeste nabo til Ellingsgården.