Omnfjellvarden (15.10.2018)

Ascents Omnfjellvarden (846m) 15.10.2018

Kjørte tidlig fra Innset. Forbi Orkanger og videre på E39 vestover. Tok av på vei 714 nordover, og ved Våvatnet til venstre, og parkerte på meget stor grusplass, på venstre side, etter ca. 2 km.

Fulgte stien oppover, mot først Skoglifjellet, og så til Steinbrothytta. Var nokså småglatt oppover. Veldig myrete i stien, og det var fortsatt et tynt islag på kloppene oppover. Steinbrothytta var forøvrig en veldig fin hytte, og litt forbi den på stien, så var det et langt parti med flott skifer-fjell. Fulgte stien videre oppover til Omnfjellet. De siste 400 m var det et tynt lag med snø. Fra denne varden og til hovedvarden, var det litt snø halve turen bortover. Hovedtoppen var helt snøfri. Tok noen bilder og spiste litt niste på den veldig fine sitteplassen av stein heller som var opparbeidet der.

Fulgte nesten samme vei tilbake. Men når jeg kom til det laveste punktet mellom vardene, så tok jeg til venstre og gikk på skrå ned mot stien som jeg traff på ca. 740-760 moh. Nydelig vær i dag. Gikk i tskjorte opp til hytta, da måtte flanellskjorta på. På toppen var det litt friskt, og da måtte den tynne dunjakka på. Traff ei skikkelig trivelig og sprek trønder jente på turen også. Hun gikk så fort at hun nesten fløy oppover :-) En nydelig trønder dialekt hadde hun også!

Tilbake igjen til Innset.