Gutulivola (12.10.2018)

Ascents Gutulivola (949m) 12.10.2018

Overnattet i bilen på en grusvei litt sydøst for Trysil. Hadde sovet nokså dårlig i bilen i natt, og var derfor ikke spesielt uthvilt når jeg dro kl. 06.00 på morgenen. Kjørte forbi Trysil og fant meg etter hvert en rasteplass hvor jeg varmet meg opp den sedvanlige hermetikkboksen med brun lapskaus. Jeg har registrert at enkelte griner på nesa når jeg nevner at jeg spiser hermetikk på tur. Men jeg synes det er usedvanlig godt, og så er det utrolig lettvindt. Stormkjøkkenet er alltid ferdig satt sammen baki bilen. Det er bare å skru på gassboksen og fyre opp. Maten er ferdig på 2-3 min, og da er det bare å kose seg :-) Jeg bytter mellom brun lapskaus, erter kjøtt og flesk, og trøndersodd. Alt fra Trondhjems serien. Men favoritten er brun lapskaus.

Kjørte så til Drevsjø, og videre inn til Gutulia parkering. Når jeg kjørte inn det siste stykket mot parkeringen, så dukket det først opp en skosfugl tett inntil veien på venstre side. Rett etter på møtte jeg på 2 små reinsdyrflokker. Fin og stor parkeringsplass, hvor det også er servering om sommeren. Mye informasjonstavler og en flott tre portal var det også her. Skjønner at dette er et populært sted.

Gikk igjennom portalen og fulgte stien langs vannet inn til Gutulivoll setrene. Nokså tåkete i dag, men med lovnad om at det skulle bli lettere i 12 tiden. Mulig derfor at det var såpass glatt på steinene innover stien. Kjempefint inne på setrene. Litt fordi jeg ikke helt visste hvor som var letteste veien opp til toppen, og litt for å drøye tida, slik at tåka fikk litt tid til å forsvinne, så valgte jeg å gå den fine naturstien de har lagt opp her. Mye nyttig informasjon å få med seg. Når jeg kom til den øverste av de 3 setrene, så valgte jeg å gå stien som gikk på skrå opp til høyre. Etter hvert skjønte jeg at jeg måtte ta av stien, skulle det bli noe skikk på det. Tok til venstre ved noen myrer ca. 800 moh. Dette viste seg å være et godt valg. Gikk rett over noen passe store myrer, og fulgte terrenget oppover. Meget lettgått her. Ikke veldig langt unna toppen skremte jeg opp en gruppe på ca. 30-40 ryper. De fløy rett over hoved mitt. Det var en flott opplevelse. 300 meter fra toppen, lettet tåken såpass at jeg fikk litt utsikt. Tåken ble ikke helt borte, men kom og gikk litt. Stor varde på toppen. Tok noen bilder, og snudde nesten med en gang. Når jeg kom ned til setrene, tok jeg meg tid til å ta resten av naturstien. Gikk bl.a. forbi Storgrana som visstnok er 300 år gammel og 30 meter høy.

Kjørte fra parkeringen og til Tynnset, hvor jeg måtte innom den lokale Power butikken for å kjøpe ladeledning til Gps en min. Den gamle hadde jeg glemt igjen hjemme, og det er vel noe av det viktigste jeg har med på tur. Videre til Innset, hvor jeg får lov til å bo hos venner noen dager, mens jeg venter på at været skal bli bedre.