Slottet (11.10.2018)

Ascents Slottet (1,047m) 11.10.2018

Kjørte hjemmefra Lørenskog kl. 11 og fulgte veibeskrivelsen til Otto og Inger Lise. Parkerte på den store "p plassen" kl. 14.30. Gikk over hengebrua der hvor det står et skilt som det står Alterringen på. Fulgte god sti som var blåmerket. Første "utfordring" kom etter ca 4-500 m. Her var det en elv med masse sleipe steiner overgrodd med mose, som måtte krysses. Et par sleipe tømmerstokker måtte også forseres, før man kom til 2 tynne stokker som noen hadde lagt over elva. Den ene gikk man på, den andre kunne man støtte hendene på. Fulgte stien videre, og håpet vel en stund at den skulle gå helt opp. Til slutt gjorde jeg som Otto og Inger Lise og Skrådde 90 grader høyre opp steinura.

Brukte litt tid oppover. Synes det var litt tungt med blanding av lyng / mose og delvis steinur. På ca. 900 høydemeter flatet det ut, og det ble mindre stein, og adskillig lettere å gå. Skremte opp en storfugl, og når jeg nærmet meg toppen så skremte jeg opp 2 små grupper med rype. Topp platået var nokså flatt, så jeg tok en runde bortom alle de toppene / steinene som kunne tenkes å være høyest. Nesten samme retur, bare litt rettere fra toppen og ned til stien. En fin tur og hadde også et helt fantastisk fint vær!

Ellers ser jeg at jeg har glemt å ta bilde av meg på toppen. Det er skuffende og nokså urutinert av meg. Man får skjerpe seg!