Storskrymten (04.09.2017)

Ascents Storskrymten (1,985m) 04.09.2017

Dag 9 av Hedmark - Sør-Trøndelag raidet, mandag 4/9. Dagen før på søndagen, hadde jeg hatt en hvile dag hos tante og onkel i Trondheim by. Søndagen ble også benyttet til transport og organisering av storturen til Storskrymten påfølgende dag. Kjørte sørover på E6 mot Dombås. Tok av til høyre mot Åndalsnes på E136. Etter 12.8 km, ble det ny høyre og inn på grusvei mot Skamsdalen. Fulgte også elva Jori hele veien. Etter 19.8 km kom man frem til parkeringsplassen og snuplassen ved Skamsdalsætrin. Kom frem på ettermiddagen en gang. Det var innhenting av sau i dag. Derfor sto det en stor tilhenger med lemmen nede og helt rygget inn til brua som går over Jori. Fikk lagd meg mat på stormkjøkkenet og pakket sekken for påfølgende dag. La meg tidlig i bilen for tenkte å komme meg opp i 04 tiden, med mulig avmarsj i 05 tiden. Våknet når jeg skulle, men det var bekmørkt ute, og det hadde regnet godt hele natten, og det regnet fortsatt en del. Avmarsj ble ikke før kl. 06. Krysset elva Jori på bru og gikk forbi Skamsdalsætrin. Fulgte stien på venstre side av Jori helt til Lesjøhytta. Fine hytter, men så ikke tegn til liv akkurat nå. Videre forbi Lesjøen på 1182 moh. Ved nordenden av vannet er det ca. 1.3 km til stien krysser elva. Elva er nokså bred her, og merkinga er ikke helt lett å skjønne seg på. Men den går på en måte på skrå bakover og mot høyre. Nå går stien så godt som rett nordover. Etter ca. 4.6 km, kommer man til noe som heter Telranden. Her gjør stien, som går til Åmotdalshytta, en 90 grader høyre. Jeg fortsatte rett frem i lettgått terreng, men uten sti til foten av Storskrymten. Gikk så til venstre for vannet på 1406 moh, og fulgte ryggen oppover. Husker ikke helt når det begynte å bli steinete. Men antagelig så var det i hvert fall de siste 500 høydemeterne. Likte meg ikke helt her. Jeg gikk alene, det var blitt høst, og ikke så veldig varmt ute, og dette var jo en nokså lang tur, med mye steinur på slutten. Ikke så jeg en eneste person heller. Selv om jeg regnet med at det burde være jegere ute. Hadde jeg snublet eller slått meg på noe vis, så hadde jeg vært ille ute. Burde strengt tatt ikke gå på sånne turer alene! Burde vel også skaffe meg en satellitt-telefon eller noe lignende også. Tok det i hvert fall evig pent og rolig i steinhaugen. Var oppe etter 6 timer og 40 minutter. På toppen var det rimelig surt. Men tenkte at siden jeg hadde gått så langt, så må jeg i hvert fall nyte utsikten litt, og få slappet av og spist litt. Etter en halv time bar det nedover igjen. Tok det igjen ytterst forsiktig i steinura. Vel nede i lettere terreng pustet jeg lettet ut. Det gikk bra denne gangen også. Retur samme vei. Ved Leirsjøtelet traff jeg en jeger og hunden hans, som tok en pust i bakken bak en stor kampestein. Han var nysgjerrig på om jeg hadde sett noen andre jegere. Det hadde jeg ikke. Et stykke lenger sør, rett ved den hytta som ligger like nord for kryssingen av elva, traff jeg en kar ridende på hest. Han hadde også med seg en hest til som han holdt i tømme mens han red. Han hadde visstnok fått litt dårlige opplysninger om hvor han skulle treffe jegeren han hadde avtalt med. Jeg forsto det slik at han var leid inn, for å frakte kjøtt fra vilt tilbake til litt mere urbane strøk. Det må jo være en helt genial måte å bruke hest til den slags oppdrag. Tilbake ved Lesjøhyttene traff jeg tydeligvis på et par karer som var fjelloppsynsmenn. De var også veldig interessert i om jeg hadde sett noen jegere. De siste 5 km holdt gps en på å gå tom for strøm, så jeg sparte det beste jeg kunne. Slik at jeg kunne få en korrekt distanse å loggføre. Det begynte å småregne på slutten, og det holdt også på å bli mørkt. Da var det greit å ta på den gode hodelykten jeg fikk av Øygunn for mange år siden. Den ligger alltid i sekken, uansett hvor kort eller lang en tur er. Var dørgende sliten når jeg kom frem til bilen, men klarte å få kjørt til min søster og svoger som bor i Ringebu. Her fikk jeg mat og en dusj, før jeg sovnet som en stein. Dette markerer også slutten på dette k topp raidet. Synes jeg fikk med meg mange fine topper denne gangen.