London (26.01.2008)

Visits of other PBEs London 26.01.2008

Tur til London med Øgyunn 26 - 29 januar 2008.

I London besøkte / så vi på bl.a. disse landemerkene:

Trafalgar Square: En stor åpen plass, i City of Westminster. Navnet har det fra det store sjøslaget mellom Britene og Franskmennene uten Kapp Trafalgar i Spania. Midt på plassen står det en 56 meter høy søyle med en 5.5 meter høy bronsestatue av viseadmiral Horatio Nelson, som var sjefen for de Britiske sjøstyrkene under slaget.

Wesminster palasset: Stor bygning som inneholder underhuset og overhuset. Tomten er på 32400 kvm. Har 1100 rom, 100 trappeoppganger og 3 km med korridorer. I et av hjørnene står det et 98 meter høyt klokketårn, hvor klokken Big Ben er plassert.

Millenium brua: Flott gangbru som ble åpnet 10 juni 2000. Husker godt at i en scene fra en av Harry Potter filmene så flyr de på sopelimer rundt denne brua :-)

Gangtunnel under Themsen: Visste ikke at det fantes. Og ble utrolig glad når vi tilfeldigvis fant ut at det gikk en "flere" gangtunneller under Themsen :-) Den vi gikk, gikk fra Greenwich og til nordsiden av Themsen. I Greenwich, ligger også the Royal Observatory, hvor (GMT) Greenwich mean time stapper fra.

Millennium domen: Domen har verdens største sammenhengende tak, taket holdes blant annet oppe av tolv støttetårn som representerer de tolv månedene. Diameteren er 365 meter og symboliserer årets dager. Høyden på Millennium Dome er 50 meter, om man regner med støttetårnene er den 100 meter. Nå ligger også fornøyelsessenteret o2 her.

London Eye: Europas største pariserhjul med en høyde på 135 meter og en diameter på 120 meter. Det har 32 gondoler. Har tatt den flere anledninger, og det er alltid en morsom opplevelse.

Picadilly Circus: Kjent for sine mange lysreklame skilter. Nå er det bare et stort et igjen.

Tower of London: Kongeslott og festning. Husker ikke om Øygunn og jeg gikk inn denne gangen, men har vært her ved en senere anledning.

Tower Bridge: Er en kombinert klaffe- og hengebro, og også den eneste klaffebroen som går over Themsen. Vi fant ut etter hvert at det var mulig å gå opp i det ene tårnet på ene siden, og så gå over bruspennets "andre etasje" Så da gjorde vi det, og det var artig :-)

Downing street nr. 10: Den Britiske statsministerboligen siden 1730. Nesten alle de Britiske statsministerne har bodd her siden.

Salvador Dali: Et kunst museum dedikert til Salvador Dali sine verker.

Sylteagurken: 30 St Mary Axe er en skyskraper i det sentrale London. Populært kalt for "The Gherkin" p.g.a. sitt utseende og form. Jeg synes den ser dritkul ut, og skulle mere enn gjerne ha kunnet tatt meg en tur opp i toppen der. Tror muligens ikke den er åpen for publikum. Har nå funnet ut at det ligger en restaurant i de 3 øverste etasjene, men de er muligens kun for leitagere og deres gjester?

St. Pauls katedral: Stor flott katedral beliggende sentralt i London. Har vært her flere ganger,og det aller mest morsomme her er (synes jeg :-) The Wispering gallery. Fra galleriet har man utsikt ned i kirken. På grunn av de spesielle akustiske forholdene kan man stå på den ene siden og hviske mot veggen, og dette kan høres på motsatt side. Det funker faktisk. Ikke like lett å få det til hver gang, men ofte så hører man forbausende godt hva den andre sier som står noen titalls meter på den andre siden av galleriet med ryggen til og hvisker, sier for noe :-)

HMS Belfast: Museums krigsskip som ligger sentralt i London på Themsen. Kjent for å ha vært med i "Slaget om Nordkapp" hvor det tyske krigsskipet "Scharnhorst" ble senket av Britene. Skipet er åpent for publikum.