Helagsfjället (20.08.2016)

Ascents Helagsfjället (1,796m) 20.08.2016

Dagen før bestigningen, kjørte jeg ca. 3.3 km forbi det lille stedet, Ljungdalen, før jeg tok til venstre og kjørte ytterligere ca. 2.3 km. Parkerte her ved et lite nedlagt slalomanlegg. Herfra er det god sti og godt merket helt inn til den fine Helags Fjellstasjons hytta.

På fjellstasjonen skulle jeg overnatte 1 natt, men først fikk jeg gleden av å meske meg med deilig og variert buffet. De hadde til og med hjemmelaget brød, og smør med einebær. Hva gir du meg. Nam nam :-) Etterpå var det å legge seg i en sovesal hytte med noen få andre koselige svensker.

Stå opp tidlig og fikk frokost på hytta. Kl. 0910 var man klar til å gå. Gikk først over elva på klopp. Før man gikk slakt oppover i sydvestlig retning, og opp mot gryta som ligger øst for toppen. Herfra fulgte jeg den sydlige ryggen opp til toppen. Helt fra start av så man at tåka kom og gikk, hele tiden på og rundt toppen. Det var dessverre slik når jeg kom opp også. Og i min desperasjon etter gode bilder, så ble jeg værende på toppen i ca. 2 timer for å vente på at tåka skulle lette såpass, at man kunne få noen gode bilder. Og i mellomtiden, så traff man på en eldre svensk herre som het Ørjan, og hans 1 eller 2 døtre. Han hadde vært her i 1970 og gjemt tjenestemerket sitt fra militæret i steinvarden på toppen. Nå var han tilbake for å se om det fortsatt lå der. Jeg er litt usikker på om han fant den igjen.

Etter ca. 2 timer letter i hvert fall tåka såpass at det blir mulig å ta noen greie bilder av toppen og omgivelsene. Det er mulig å ta denne som en rundtur, og komme ned til fjellstugan langs den nordre ryggen, men jeg valgte å gå samme vei tilbake. Fikk litt småregn når jeg var nesten nede ved hyttene igjen. Valgte å slappe av en times tid for å se om regnet ga seg. Kl. 17 var det blitt opphold og jeg gikk mot bilen. Nesten nede ved bilen, så begynte det å småregne igjen.

I det store og hele, en veldig fin tur. Været var nokså bra hele tiden, dessverre med en del tåke på toppen, og litt spredt regn.

Nå er jeg endelig ferdig med alle Länstoppene i Sverige (helt til Morten) fant et høyere punkt i Hallands Län. Men nå er den også tatt, så da har jeg alle igjen.

19/08 - 2016

Total lengde i dag 22.8 km

Godt å se !

Written by morsor 25.08.2016 02:37

At du er tilbake på tur. Og ikke småtteri av en tur når du først setter i gang. Komplettering av Nord-Sverige vil jeg si er en maktdemonstrasjon selv om noen av toppene ikke er tidkrevende. 440 mil bak rattet er enormt, og nå er det ikke tyske autobahner du har kjørt på!