NNT D16 T15 Svanfjellet (29.04.2019)

Ascents Tredje Svanfjell (898m) 29.04.2019 12:35
SØ for Tredje Svanfjell (890m) 29.04.2019 12:44

Ferge fra Brensholmen til Botenhamn, og deretter videre til Kaperdalen. Endelig skulle jeg få meg en ny kommunetopp :-)
Dette fjellet er lagt til i den reviderte utgaven av "Toppturer i Troms". Fulgte den ruta og beskrivelsen. Stor fin parkering. Yr hadde meldt sol fra skyfri himmel, men vi startet å gå med skydekke som lå over de høyeste toppene i området. Satsa på at det ville klarne opp. Hadde forventa å gå aleine på denne toppen en mandag formiddag, men vi så 6 stk oppi lia. Trivelige svensker som vi snakket med på toppen.
Det blei mer og mer tåkete og mer og mer hardt/isete. Men vi hadde et klart mål om kommunetoppen, så fortsatte oppover. Og håpet var jo at tåka skulle lette. Enkel og grei topp om man følger ryggen oppover. Appen likete seg ikke i dag, og trækkinga stoppa hele tida og GPS-sporet er deretter.
Vel på toppen var det bare å skrense seg litt nedover på den andre siden og ca finne kommunetoppunktet. Med totalt whiteout, usynlig skavel på den ene sida og en app som ikke var helt villig, var det bare å finne sånn ca, tommel opp og knipse et bilde. Mulig jeg bomma med en meter eller to, men det gir f i. Been there.
Beholdt fellene på tilbake til fortoppen, da det likevel ikke var noen kjøring her. Whiteout, hardt og litt oppover. Liten matpause, svenskeprat og skift. Nedkjøringa blei faktisk mye bedre enn forventa. Kom oss fort under skylaget og fikk sikt. Den harde skaren var jevn og helt grei å kjøre på. Og det blei mykere og mykere snø lenger ned, fine sider og bra kjøring. Blei rett og slett en veldig fin tur.
Nå har vi fått besøkt både fetter Hugo og tante Gunn, spist kake og kjørt sightseeing tur til Rødsand og Skrolsvika. Kikket på masse ubestegne fjell og drømt oss bort. Vi er de eneste gjestene i natt på Senja fjordhotell, det er jo litt spesielt. Men forøvrig et fint hotell og herlig rom.
Sesongens siste skitur?

Dette sa yr
Dette fikk vi. Into the white.
Her må det være! Tommel opp!