Veikulnatten i forbifarten. (06.06.2022)

Ascents Veikulnatten (1,037m) 06.06.2022 15:12

På returen fra Ålesund til Drammen på en varm dag valgte jeg å legge bilturen om Geiranger, Valdresflya og Golsfjellet. Veikulnatten var på forhånd utpekt som toppturmål fra bilturen. Sånn i ettertid skulle jeg valgt noe litt høyere i terrenget, for det var ganske varmt i skogen oppover mot Veikulnatten selv om jeg hadde t-skjorte hele veien. Skogsturen oppover var ikke så fin egentlig. Bratt, stedvis vått og mange trær som lå over stien etter fjorårets vindvær. Toppområdet var imidlertid flott med utsikt langt vestover til Hallingskarvet og Hemsedalsfjellene samt deler av Jotunheimen.

Jeg likte bedre den noe slakere og bredere stien jeg valgte på returen. Kunne like gjerne gått opp og ned her.

Høydepunktet på turen var selvfølgelig toppområdet, og erfaringen var at Veikulnatten gjerne kan bestiges på en dag med kjølig vær. Traff ingen andre på turen, så det sier jo sitt.

Trær hulter til bulter over stien.
Utsikt mot Hemsedalsfjellene.
Toppvarden med Jotunheimen i bakgrunnen.
Parkerte bilen i et veikryss, men det er ikke særlig god plass her.