Byggjingen (05.09.2021)

Ascents Byggjingen (1,170m) 05.09.2021 12:01

Super værmelding denne dagen, så planen var å besøke Byggjingen før jeg skulle legge turen om Gampegrønatten og Brennatten.

Men da jeg parkerte bilen på Sørset var det både kjølig og overskyet, så hadde blitt litt skeptisk allerede. Turen opp til Røyetjønn gikk i hovedsak på en grei sti, men for å komme opp til Byggjingen skar jeg opp mot toppen i tungt terreng før jeg traff en rygg som var litt enklere å følge til topps. På toppen var det ganske kjølig, og jeg tok på meg både dunjakke og lue og spiste matpakken før jeg gikk nedover igjen. Vel nede igjen ved bilen hadde det blitt litt varmere og solen varmet igjen.

Utsikt fra Byggjingen ned til Hanskonatten.
Utsikt nordover fra Byggjingen. Tror Brennatten er den pyramideformede toppen.
Utsikt sørover mot Kvannehøgdin til høyre og Skirveggen til venstre som jeg besøkte på ski 1.mai i år.
Eidsfjellet til venstre i bildet.
Utsikt nordvestover med Berghovda den markerte toppen langt borte og midt i bildet. Fjellområdet rundt Fjellbunuten er til høyre og enda lenger borte.
Berghovda kraftig zoomet inn midt i bildet.
Toppen av Byggjingen med Eidsfjellet bak sett fra naboknausen i nord.
Grei parkeringslomme på Sørset.