Torskarnuten. (06.07.2021)

Start point Kjel (1,045m)
Endpoint Kjel (1,046m)
Ascents Torskarnuten (1,601m) 06.07.2021 14:31
Øst for Torskarnuten (1,650m) 06.07.2021 16:25

Jeg kjørte fra Vassbygdi opp Midjedalen og parkerte på Kjel 1045moh der veien slutter. Veien var overraskende bra sammenlignet med sist jeg kjørte her. Da hadde jeg problemer med å komme opp en bratt bakke med min den gang forhjulsdrevne Ford Mondeo. Nå gikk det helt greit med en bakhjulsdrevet VW ID4. Det var fastere veidekke nå selv om det var grus, og jevnere vei.

Starten på turen var brutal bratt oppover langs Kjelsgrovi. Jeg gikk med staver og en dagstursekk på 6-7 kg, og måtte ha stadige pauser for å få igjen pusten. Progresjonen var elendig mente jeg der jeg gikk, men endte opp med at jeg hadde steget 350 meter og gått 1,32km i løpet av en time. Det er kanskje ikke så ille for en godt voksen mann.

Litt lenger oppe hadde jeg en matpause og satt fra meg sekken slik at turen opp på Torskarnuten skulle gå litt lettere.

Utsikten fra Torskarnuten var flott, og jeg brukte en del tid der oppe. Videre gikk turen over Torskarnuten sitt høyeste punkt litt lenger øst. Nå hadde været klarnet en del slik at utsikten var enda videre, men ikke så spektakulær som nede på Torskarnuten.

Nedover igjen gikk jeg delvis over noen snøfonner som gjorde turen litt enklere. Jeg prøvde også noen kast med fiskestang i et lite vann, men det jeg tror var noe småfisk som var etter spinneren hang ikke godt nok på. Sikkert bedre fiske litt senere på sommeren når vannet har blitt litt varmere.

Videre gikk turen på sti ned Kleådalen til bilen igjen.

Utsikt mot Blåskavlen. Geitanosi i forgrunnen.
Jeg satt fra meg sekken i skaret mellom de to Torskarnutene.
Utsikt fra Torskarnuten på 1602moh med Stonndalen til venstre, Låvisdalen midt i bildet og en flik av Vassbygdivannet nede til høyre.
Mektige fjell. Midje nede til venstre langt under Blåskavlen.
Toppvarden på Torskarnuten. Storskavlen er breen i bakgrunnen.
Aurlandsdalen.
Utsikt fra Torskarnutens østre del på 1650moh til Torskarnuten med noen fjell på Nærøyhalvøya bak. Tror vi også ser Fresvikbreen litt til høyre i bildet.
Høyeste punktet på Torskarnuten. Jotunheimen, Hurrungane(?) til venstre og Hånosi til høyre i bildet.