Rønnomnibben (24.09.2022)

Visits of other PBEs Haslestad parkering (199m) 24.09.2022
Rønnomnibben klyving (568m) 24.09.2022

Hæimomkring i Tørdal

Denne har jeg prøvd på før og snudd, men for å få litt mer utfordring valgte vi å prøve en gang til siden høydeskrekken har vært litt på ferie i sommer. Jeg var litt lysten på å smelle til med vanskeligste rute opp, men fant så lite om den, så vi bestemte oss for å ta den "letteste" veien istedet da. Derfor gikk vi fra Åse (Haslestad parkering). Turen starter med grei stigning helt opp til Måna. Etter Måna blir det mer flatt på en måte, men med en del turer opp og ned i diverse kløfter. Fra Måna ser man målet store deler av veien. Kløftene er ganske så bratte, men litt morsomme og ikke noe skumle. Her er lagt ut en del tau også, så enkelt og greit.

Når vi nærmer oss toppen står den der med en ganske så uinntagelig fjellside som egentlig ikke ser ut som noe man har lyst til å gå.

Ser litt uinntagelig ut herfra!

Huet mitt ble litt satt ut egentlig, for det skulle da vel ikke se sånn ut hvis jeg skulle klare dette. Visste også at det skulle finnes en enklere rute enn selve klyvinga, men når vi kom fram til det krysset, så kikka jeg bare på Rune og ga vel egentlig beskjed om at vi prøver! Var tross alt 300 meter lenger å gå rundt, ifølge skiltet, og det gadd vi jo ikke ;)

Litt følelse av å møte veggen!
Ganske så rett opp, og greit med tauet som støtte, men hadde nok gått greit uten også i og med at det var greie tak for hender og føtter.
Heldige Rune som fikk denne utsikten der han stod i bunnen ;) Hihihi ;)
Gikk litt greiere både opp og ned for han med litt lange bein!

Klatringa var bare veldig morsom, og ikke på langt nær så skummel som jeg trodde, så jeg kan fortsatt slå fast at høydeskrekken er på ferie! La oss håpe den ferien er ganske så permanent, for jeg har lyst på mer moro! Klyvepartiet var egentlig veldig greit selv om det var rimelig bratt. Det var gode tak for både hender og føtter, og ikke spesielt luftig og utsatt i og med at det delvis foregikk i ei renne. Tauet var også greit å ha et par steder for meg som ikke har så lange bein, men hadde nok gått helt fint uten også. Ble til at vi tok samme veien ned igjen også, siden vi var litt late og ikke gadd å gå flere meter enn det vi måtte ;) Og så er jo ned igjen alltid morsomt, for det er jo da man får utsikten!

Varden på toppen.
Utsikt fra varden og utover Tørdal hvor jeg er vokst opp.
Fornøyd med egen innsats!

Bildene er litt hulter til bulter i forhold til hvem som har tatt de, men Rune og jeg delte på jobben som fotografer. Neste gang tror jeg vi skal på leiting etter den vanskelige veien opp! Vi var nemlig enige om at dette hadde vært nok en fin og morsom tur!