Fjellraid fra Måndalen til Hjelvika (29.06.2022)  6

Start point Moen parkering, Måndalen (130m)
Endpoint Skålsetra, Hjelvika (300m)
Characteristic Alpine trip
Trolltinden (1,241m) 29.06.2022
Vassfjellet (1,075m) 29.06.2022
Venåsdalstinden (1,211m) 29.06.2022

En lang og innholdsrik fjelltur etter jobb der alt klaffet!

Startet fra Moen parkering i Måndalen og ruslet innover Modalen på traktorvei som etter hvert gikk over til sti. Frodig og idyllisk innover her! Passerte Mosetra og gikk videre til stien passerte skoggrensa. Herfra besteg vi Vassfjellet fra øst.

Idyllisk forbi Mosetra i Modalen

Fra Vassfjellet var det nydelig ryggterreng videre til Presten. Fra Presten reiste ryggen seg brattere og brattere opp mot Prosten. Stort sett veldig enkel og grei klyving, men vær obs på å holde venstre side av ryggen i det bratteste partiet mot toppen. Vi valgte høyresiden, og her var terrenget av den virkelig seriøse typen. En del løs stein og mye mose i veldig bratt terreng.
Fant til slutt ut at venstresiden av ryggen var mye enklere, og vi kunne ta oss opp til toppen uten noen større utfordringer.

Toppen av Presten
Ryggen opp til Prosten
Vi rota oss ut i guffent nofallzone-terreng på høyresiden av ryggen. Skummelt med glatt mose og en del løs stein. Hold til venstre for ryggen i toppartiet!

Nå var det klart for ryggen mellom Prosten og Venåsdalstinden. Stort sett veldig fint og oversiktelig, men ved et par punkt måtte vi ned i noen renner på sørsiden for å forsere hammere oppå ryggen.

Mye fint terreng på ryggen mellom Prosten og Venåsdalstinden

Fra Venåsdalstinden mot Svartevasstinden ble ryggen mer og mer alpin. Siste partiet før toppen smalner ryggen til og ender opp i en hammer på ca 20 meter som må klatres. Klatringen er enkel, velsikret og meget fin! Forserte denne raskt og kunne nyte en matbit i kveldssola på toppen.

På vei fra Venåsdalstinden mot Svartevasstinden. Prosten sees til venstre i bildet
Smalt på siste partiet mot Svartevasstinden
En hammer på ca 20 meter må klatres rett før toppen
Enkel og velsikret kvalitetsklatring i fast fjell
Fra toppen av Svartevasstinden i retning ryggen vi kom fra

Ryggen videre fra Svartevasstinden ble en labyrint av renner og pinakler. Det var mulig å se konturen av sti på enkelte partier, men var uansett fort gjort å gå seg inn i vanskeligheter. Vel nede på ryggens laveste punkt ble det enklere bortover mot Trolltinden. Her kunne utfordringene omgås på østsiden av ryggen. Grunnet mye snø, måtte vi over på vestsiden et par steder, men det løste seg greit her også. Siste partiet mot toppen var enkel og oversiktelig.

Ned noen bratte renner i labyrinten av pinakler på ryggen videre fra Svartevasstinden
Uoversiktlig terreng blant alle pinaklene
Holdt stort sett østsiden av ryggen mot Trolltinden for å omgå utfordringene
Mot Trolltinden som sees i bakgrunnen
Toppen av Trolltinden

Nå var alt av vanskelig terreng lagt bak oss. Fra Trolltinden over Midttinden og bort til Blåtinden brukte vi ca 20 minutter med rask gange. Herfra startet en lang og kjedelig nedstigning i ur i retning Skåla. Underlaget ble gradvis snillere og det var en behagelig vandring ut til dagens siste panoramatopp, Skåla.

Fant noen snøfelt ned på østsiden av Skåla som var fine og effektive å gli på. Tok avstikkeren oppom Storhaugen siden vi allikevel skulle passere rett under toppen. Småløp ned stien til Skålsetra i de siste solstrålene for dagen. Her hadde vi på forhånd satt igjen en bil.

En fantastisk kveldstur over og gjennom mye spennende og spektakulær natur!