Neremstindan og Smørhylla (07.06.2022)  6

Nordre Neremstinden (1,110m) 07.06.2022
Nørdre Smørhylla (783m) 07.06.2022
Søre Smørhylla (871m) 07.06.2022

Nydelig vårløpetur i perfekte forhold!
Satt fra meg en sykkel i Tresfjorden og kjørte videre til startstedet ved Sollisætervegen parkering. Fin sti oppover langs Midtelva med ett og annet vått parti. Grunnet intens snøsmelting, var vannføringen såpass stor at skoa måtte av der stien krysser elva og tar av mot ryggen til Høgsvora. Bred og oversiktlig sti opp til toppen.

Måtte av med skoene å vade over elva
Fin og tydelig sti oppover mot Høgsvora

Traversen videre så flott og tidvis snøfri ut. Var usikker på hvor vanskelig ryggpassasjen ned fra toppen var, så valgte da å gå for det trygge alternativet ned i østflanken for så å krysse over snøen inn på ryggen igjen lenger ned.

Utsikt fra Høgsvora i retning søre og østre Neremstind
Tilbakeblikk på nedstigninga fra Høsvora. Kryssa inn på ryggen fra venstre i snøen under klippen
Mot søre Neremstind
Snø på ryggen over toppunktet på østre Neremstind

Videre var det grei skuring over Neremstinden sør og videre bort til østtoppen. Noen snøpartier måtte forseres på ryggen, men det var uproblematisk i den myke og solide vårsnøen. Hadde lest fra andre pb-rapporter at ryggen videre til Nordre Neremstinden bød på utfordringer. Valgte derfor å gå litt tilbake før jeg skled ned hele nordvestflanken i et fantastisk effektivt tempo.

Gikk så opp på nordtoppen før jeg returnerte ned samme vei og satt kursen mot de to siste toppene - Søre og Nordre Smørhylla. Ble 200 seige høydemeter i småkjipt terreng før jeg sto på sørtoppen og kunne nyte god flytsti over til nordtoppen.

Toppen av Nordre Neremstinden i retning Høgsvora (bakerste topp) og Sør- og Øst-toppen på Neremstindan (venstre i bildet)
Alle nedstigningene ble stort sett gjort på snøfelt
Før oppstigningen til Nordre og Søre Smørhylla
Toppen av Nordre smørhylla
Toppen av Søre Smørhylla

Fant noen snøfelt i øst- og nordhellingen ned fra toppen før litt deilig, vått myrterreng førte meg inn på en nydelig, gresskledd traktovei. Dette ble en perfekt avslutningsetappe på en konge tur!
(Hadde sykkel stående i Tresfjord som jeg brukte for å komme meg tilbake til bilen)

Idyllisk avslutning på turen ned til Tresfjord på gressfull traktorvei