Stortinden på Storfjellet (Også kalt Lilletinden) (04.09.2017)

Ascents Storfjellet nordtoppen (1,412m) 04.09.2017
Storfjellet ved Beisfjord, sett fra Reinveivannet

Sett fra Beisfjeord kan nok denne tinden virke høyere enn den er. Trolig er det derfor man finner navnet Stortinden på eldre kart. I turboklitteraturen brukes navnet Lilletinden, som åpenbart er et mer beskrivende navn siden den med sine 1412 moh er klart mindre enn de fleste av sine tindebrødre i Storfjellet. Turen til Lilletinden startet i Stublidalen. Man kjører opp Tømmerbakkveien forbi bommen (avgift). Ved brua over Stublielva er det et veiskille. Her tar man til venstre. Ved neste veiskillet tar man til høyre. Herfra er ikke veien allverden å skryte av, men jeg klarte å kjøre Teslaen uskadet til og fra (for sikkerhets skyld hevet jeg understellet til 15 cm.) Dersom bilen har lavt understell bør du nok parkere tidligere. Etter ca 500m kommer du til en traktorvei som går til venstre. Parker her og følg traktorveien ca en km. Traktorveien fortsetter videre oppover dalen, men du følger noen hjulspor til høyre mot elva hvor det er laget en svillebro. På andre siden av broen tar man umiddelbart av fra hjulsporene og går oppover mot Storfjellet i sørvestlig retning. Snart hører man lyden av ei elva. Denne følger man på venstre siden til terrenget flater ut ved ca 900 moh. Jeg har flere ganger testet ut å gå lengre mot venstre, men har aldri funnet en bedre rute enn den langs elva. Når man kommer for langt til venstre blir terrenget bratt og ulent, særlig lengre opp. Dette er spesielt viktig å være klar over når man skal tilbake, og ikke har like godt utsyn. Ved 900 moh sikter man seg inn mot venstre side av ryggen på Lilletinden. Det står en godt synlig stein oppe i fjellsida som jeg gikk mot og passerte på høyre side. Når du kommer opp på ryggen følger du denne til du når toppen. Turen opp tok meg litt under 2 timer i forholdsvis bra tempo. I turbeskrivelse til Ti På Topp På 2014 er det anslått 5 timer. Dette tror jeg er i meste laget sammenlignet med forfatterens tidsestimat på andre turer, men du må nok regne med å bruke 3,5 til 4 timer opp i moderat/rolig tempo.

På tilbaketuren kostet jeg på meg en lite omvei om Beaivečohkka før jeg gikk mot elva igjen.