Sundfjordbjørnnen (21.05.2024)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Sunnfjordbjørnen (1,615m) 21.05.2024 07:54

Det ble en flott tur til Sundfjordbjørnen idag. Helt blå himmel og godt over 20 grader idag. Kjørte inn til snuplassen ved noen hus. Bonden der sa at vi kunne stå der viss vi parkerte ut i kanten. Dette er også snuplass for lokalbuss. Snakket med en mann der dagen i forveien om rutevalg. Han sa at det var greit å gå rett opp lia fra brua. Vi bomma på stien på vei opp, men fant den på vei ned. Det var en fin sti i det bratte terrenget opp til Breibotnen. Vi bommet som sagt på vei opp og det ble derfor endel bushing i bjørkeskogen. Så derfor viktig å finne stien. Den er ikke så synlig nedenfra. Vel oppe i Breibotnen er det flatere terreng. Her fulgte vi sti over noen strie bekker. Mye vann på denne tida. Greie passeringer der. Videre opp grønn bakke mot venstre. Så videre på ryggen opp mot Såta. Bratt opp mot Såta. Her valgte vi å gå på midten av ryggen over ei snøfonn. Videre er det greit å passere toppen på høyre side. Etter Såta var det bare å spenne på seg truger og rusle opp til toppen.
Nydelig panoramautsikt på toppen. Gps'en min mener at turen var 19,3 km. Peakbookappen viser 15.3. Da runder jeg av til 17.