Smisetnebba (16.07.2022)

Ascents Smisetnebba (1,176m) 16.07.2022 16:36
Visits of other PBEs Røset p-plass (140m) 16.07.2022 12:40
Smiset p-plass (115m) 16.07.2022 19:03

Parkerte på stor parkering på Røset. Her var det fin sti opp til mot Flånebba. Vi gikk ikke til toppen, men rundet rundt Nebbvatnet og over ei stor snøfonn. Fant en litt usynlig sti på andre siden av snøfonna. Den ledet etterhvert til en tydelig sti. Fulgte stien over ryggen mot Smisetnebba. Det var endel opp og ned over flere småtopper. Idag var det tåke og regn. Eggen var noen steder smal, men trygg å gå på. Her er det sikkert formidabel utsikt i sol. Vi så ingenting idag. Det var også sterk sidevind. Vi kom oss etterhvert opp på Smisetnebba. Valgte så å gå ned mot Smiset for å unngå vinden på tilbakeveien. Det var rødmerket sti nedover her. Litt nedenfor toppen gikk stien over ei svært bratt snøfonn. Vi torde ikke gå ned på den. I tåka så vi heller ikke hvor den endte. Valgte å gå litt lenger til høyre. Så ut som flere hadde gjort det samme. Kom inn på stien igjen lenger ned. Veldig bløtt nedover her. Det regnet jo også endel idag. Nede på Smiset gikk vi til hovedveien og fulgte den tilbake til bilen. Det blei en lang retur på asfaltveien.