Store Hestbreapiggen fra Lundadalen (28.08.2021)

Ascents Store Hestbreapiggen (2,172m) 28.08.2021 07:19
Visits of other PBEs Heimaste Lundadalsætre (765m) 28.08.2021 07:19

Startet fra parkerkering der veien ender. Her går stien først over elva på ei solid bru. Følger elva på venstre side opp gjennom skogen. Fin rødmerka sti. Så krysses elva lenger opp. Fortsetter på høyre side innover vakre Lundadalen. Fint sti. Litt lenger inne er det nok en bru som er lur å gå over. Ta av fra stien et stykke før brua. Vi fant ikke T-merkinga på vei innover, fordi steinene var veltet ned. Antagelig fordi brua skulle snart tas ned for vinteren. Vi vadet derfor over lenger inn. På vei tilbake viste det seg at det var en fin nymerka og rydda sti innover.
Derfor lurt å følge stien på venstre side av elva. Etter ca. 10 km innover dalen starter oppstigning mot toppen. Her begynner de siste 900 høydemetrene på 4 km. Bratt opp i ur med veldig mye løs stein. Det gikk derfor mye tid på å trø forsiktig opp å ned her. Nydelig panoramautsikt fra toppen. Jotunheimen med Galdhøpiggen i sør.

Bru nummer to

Innover Lundadalen

Den siste brua

Missing title

Written by siroho 28.08.2021 22:40

Det var litt av en tur og så heldig med været.

Sv:

Written by BeHe 28.08.2021 22:46

Ja, veldig drøy tur. Fint på sti ca.10 km innover dalen. Stigninga til toppen gikk i røys som var krevende med mye løs stein. Nydelig utsikt på toppen.