Tidlig start i Eikesdalen (10.06.2019)  2

Start point Ytste Seljefonnsbekken (921m)
Ascents Midttinden N (1,594m) 10.06.2019 07:46
Midttinden (1,617m) 10.06.2019 07:58
Visits of other PBEs Ytste Seljefonnbekken p-lomme (900m) 10.06.2019 06:41

Stemningen for tur til de andre i familien var heller lunken etter den lange turen igår mot Aursjøhøe. Derfor måtte jeg ta denne turen alene. Greit nok. Bestemte meg da for å dra svært tidlig på morran.
Sov dårlig på natta og var våken svært tidlig. Like godt bare å komme seg opp. Skuffelsen var stor da jeg så ut på været fra campingplassen i Eikesdal. Duskregn og tåke. Vel.. det var meldt bra vær, - så jeg tok sjansen.
Tjukk tåke oppover Aursjøveien. Jeg så ikke mer enn 10m foran bilen. Helvete... du er jo gal mann!! Fjelltur i dette været. Tåke er jo IKKE vær høyt til fjells. Sneglet meg oppover den skumle veien og fikk plutselig et glimt av håp... da blå himmel skinte igjennom... men det tetnet fort igjen. Da jeg kom opp til P-Plassen ved Ytste Seljefonnbekken, - var det potte tett. Satt i bilen og vurderte. Slappet av...så litt på værmelding på nettet... Fikk igjen ei glippe i tåka og et tegn på at dette ville bli bra

Embla og jeg dro avgårde kl. 06.40 fra bilen mens andre... fornuftige mennesker.. fortsatt sov godt i sengene sine. Ca 100m flatt før bratta begynte. Farlige sva der oppe, men fant en grei vei på mellom snøfonner og sva. Etter den første bratte kneika var det greit videre inn... og oppover. En del på snø som var litt bløt og tung å gå på. Været var nå helt greit, men ikke mye sol. Fin temperatur.
Gikk over 1594 toppen og derfra var det slakt videre mot min ny pf 250 topp. Ingen høydare denne turen.. og spesielt ikke da været ikke ble som jeg hadde tenkt. Faktisk mye snø i området her oppe. Dette hjalp meg til en god retur til bilen. Rakk akkurat frokosten på hytta med egg og bacon. Snakk om å utnytte morgenen.
Nå ble det en lang retur hjem etter et flott opphold i vakre Eikesdal. Dette området må man bare tilbake til.