Søre Veotind mm (28.04.2007)

Ascents Nord for Nørdre Blåebreahøe (2,140m) 28.04.2007
Leirhøe Sør (2,110m) 28.04.2007
Sørvestre Styggehøbreatinden (2,220m) 28.04.2007
Søre Veotinden (2,267m) 28.04.2007

Hei! Vi reiste fra Gjøvik litt før kl. 0600 og været så ut til å bli kjempefint. Vel framme på Spierstulen
gjorde vi oss klare for en kjempedag i fjellet. Vindstille og knall blå himmel. Litt over halv ti la vi i vei! Det var topp forhold og skiene ble satt festet til sekken og vi langet innover.

Snøen var hard og fin og vi gikk til fots helt til toppen av Veoskaret. Vi nådde toppen av Veoskaret etter 2timer og 40 minutter. Dette var nok i kjappeste laget og skulle straffe seg for mitt vedkommende noe seinere på denne fantastiske dagen i fjellet. Det var skikkelig varmt og væsketapet var formidabelt! Vi tok en god pause på toppen av Veoskaret med mat og drikke. Det var vindstille, sol og knall blå himmel og et fantastisk skue mot Heilstugubreen og Heilstugutindane! Jeg la i vei til den den lille toppen Leirhøe sør (16.1) Primærfaktor 15m. Småløp opp og ned for ikke å miste kompisene mine som var på vei over Veobreen. Gikk så over Veobreen på ski og bratt opp ryggen mellom Østre Memurutind og Søre Veotind med skia på sekken. Skikkelig bratt opp her.

Tok en pause på en liten hammer (småtopp) og studerte på hvordan vil skulle komme forbi den. Valgte å omgå denne på nedsiden i bratthenget. Litt sløs snø og bratt, men det gikk fint. To av oss hadde ikke vært på Søre Veotind så vi gikk opp etter ryggen her. Fint å gå uten ski, men stiger jamt oppover.Varmt og helt stille...svettet og jeg gikk på en "Brinck" litt før toppen! Opp til toppen og så hjemover..... tenkte jeg da. Tredje mann gikk over breen mot Nordre Styggehøbreatind. Denne toppen hadde vi to andre også tenkt å ta, men syntes det ville bli for tøft denne dagen. Etter en rast på Søre Veotind med mye drikke og mat kom jeg meg såpass at lysten til å gå videre var der! Vi gikk mot Søraustre Styggehøebreatinden samt en av Blåbreahøene (topp 41.2) 2140m. Resten av Veotindane og den Nordre Stygghøebreatinden får vi ta en annen gang fra Glitterheim.

Tilbaketuren gikk ned lia på skrå mot den berømte hammeren. Vi mistet noen høydemeter og gikk så skikkelig bratt opp mot hammeren og til venstre for denne. Slitne og svette kom vil velberget opp på ryggen igjen. Måtte bruke noen skjulte krefter for å komme meg opp her. Turen tilbake til Spiterstulen gikk som en lek over Veobrean og ned Veoskaret på herlig fin sørpesnø. Turen tok 9,5 timer og lærte iallefall meg at man må ha litt oftere drikkepauser og ikke brenne for mye krutt i starten på en såpass lang tur!!!